Den pågående pandemin fortsatte att sätta sina spår vilket påverkade resultatet för Danske Bank Sverige under tredje kvartalet negativt.
Danske Bank Sverige: En utmanande period
Den höga volatiliteten på de globala finansmarknaderna bidrog positivt till resultatet, men motverkades av ökade kostnader och högre förväntade kreditförluster. Aktiviteten på både företags- och privatmarknaden har varit hög med stor efterfrågan på flexibla finansiella lösningar och kvalificerad rådgivning. Under kvartalet har fler än 250 företagskunder valt banken till sin husbank. Det framgår av ett pressmeddelande.
Bostadsmarknaden har utvecklats starkt med ett positivt inflöde av nya bolånekunder. Trots ett något svagare tredje kvartal, har Danske Bank hittills i år tagit totalt 4,8 procent av nyutlåningen på bolånemarknaden vilket är mer än den totala marknadsandelen på 3,8 procent. Den pågående pandemin innebär att kunderna använder bankens digitala tjänster i allt större utsträckning – närmare 90 procent av de nya bolånekunderna har valt att ansluta sig via de digitala plattformarna.
– Det har varit en utmanande period, som till stor del präglats av ovissheten kring coronavirusets effekter vilket påverkat resultatet negativt. Den underliggande affären är dock fortsatt stark och det är glädjande att konstatera att livskraften hos våra företagskunder har varit god. Aktiviteten hos våra bolånekunder har också varit hög och för årets första nio månader växte vi mer än vår totala andel på bolånemarknaden, vilket är helt i linje med vår strategi, säger Johanna Norberg, vd Danske Bank Sverige i en skriftlig kommentar.
unnamed_13.jpg
Delårsrapport januari – september 2020 i korthet:
- Resultat före skatt uppgick till 2 509 miljoner kronor
- Räntenettot ökade med 3 procent som en följd av ökade volymer
- Stabila intäkter – ökade med 7 procent främst drivet av ökade handelsintäkter
- Kostnaderna ökade med 10 procent på grund av regulatoriska investeringar
- Kreditreserveringar, som i stort kan kopplas till enstaka engagemang, ökade