"Självklart är det tråkigt att vår bransch inte är mer attraktiv, särskilt som det är en bransch som genomgår stora och väldigt spännande förändringar", säger Karin Johansson, ansvarig för Employer Branding på Danske Bank i Sverige.
Danske Bank: Stenhård konkurrens om talangerna
Mest läst i kategorin
Danske Bank Sverige är en av sju banker som placerat sig på topp-100 i Academic Works och Kantar Sifos årliga undersökning av yngre “Young Professional Attraction Index”. Vad gäller talkangattration fokuserar Danske Bank, liksom andra banker, på att attrahera och rekrytera rätt medarbetare och vara en riktigt bra arbetsgivare så att bankens medarbetare trivs, är engagerade och rekommenderar Danske Bank som arbetsgivare för sina vänner, säger Karin Johansson, ansvarig för Employer Branding på Danske Bank i Sverige, till Realtid. Hon beklagar att branschen inte ses som mer attraktiv bland yngre yrkesverksamma.
– Självklart är det tråkigt att vår bransch inte är mer attraktiv, särskilt som det är en bransch som genomgår stora och väldigt spännande förändringar. Bankerna har dessutom en viktig roll i samhället och hjälper både privatpersoner och företag att lösa sina utmaningar och nå sina mål och ambitioner.
Coronapandemin kan samtidigt bidragit till lyfta banksektorns attraktionskraft, vilket kan vara avgörande i och med att konkurrensen om talangerna är hård.
– Vi upplever att konkurrensen om talangerna är stenhård, både från aktörer inom branschen men också från aktörer i andra branscher. Vi ser även att intresset att starta eget ständigt ökar, vilket vi tycker är väldigt roligt, även om det såklart är en utmaning för oss ur ett rekryteringsperspektiv, säger Karin Johansson
Hon fortsätter:
– I och med covid-19 har bankernas viktiga roll i samhället lyfts fram, och vi tror att det innebär att fler ser oss som en intressant bransch där man får möjlighet att jobba med meningsfulla uppgifter och stötta privatpersoner och företag i deras vardag men också med mer komplex rådgivning.