Som ett led i att ta vara på en global miljardindustri med enorm affärspotential startar Danske Bank tillsammans med ledande dagligvaruaktörer ett acceleratorprogram inom foodtech.
Danske Bank accelererar foodtech med ICA, Coop och Lidl
För att öka tillväxttakten inom svenska foodtech-sektorn startar Danske Bank, tillsammans med dagligvarukedjorna ICA Sverige, Coop Sverige, Lidl Sverige och Reitan Convenience Sweden, ett acceleratorprogram, +impact. Det framgår av ett pressmeddelande.
– Att ha rätt mentorer och tillgång till viktiga branschnätverk som kan generera betalande kunder är det viktigaste för startups. I det acceleratorprogram som riktar sig till Foodtechsegmentet vill vi skapa en solid grund och de bästa förutsättningarna för de 16 utvalda bolagen. Vi har 100 mentorer med i programmet och att ICA Sverige, Coop Sverige och Lidl Sverige bidrar med sin kunskap är en verklig styrka, säger Johanna Norberg, vd, Danske Bank Sverige, i pressmeddelandet.
Acceleratorprogrammet, som drivs tillsammans med WeWork Labs, Rise och Sweden Foodtech, genomförs under perioden 8 mars – 5 april. Av 130 ansökningar har 16 nordiska startups valts ut för att delta i programmet. Även foodtech-investeraren Nicoya bidrar med branschkunskap, mentorskap och möjlighet till finansiering.