NHL-proffset har köpt en av de värsta sommarbilarna som finns att få.
Dagens Ferrari

Mest läst i kategorin
Bilen höll häromdagen på att parkera utanför hotellet Scandic Anglais vid Stureplan i Stockholm.
I bilen satt en yngre kraftig kille, medan en lång och smal äldre kvinna kom fram och pratade.
Enligt Transportstyrelsen är det en Ferrari F131 från 2009 registrerad på en Robert Åke Nilsson.
Han köpte bilen våren 2009 med Nordea Finans-kredit.
Själv bor Nilsson på bästa adress på Strandvägen i Stockholm.
Han är bara 25 år, men deklarerade noll kronor i inkomst enligt senaste information för 2007 och 2008 enligt Affärsdata.
Bilhandlarfirman Autoropa var säljare av bilen som är en specialversion.
Den har egentligen beteckningen Ferrari 430 Scuderia Spider 16M.
Här är videoklipp:
Realtid.se får tag på Jennie Andersson som är ”Marketing Manager Events & PR” på Autoropa.
– Den här Ferrari-modellen är en hyllningsversion som togs fram i samband med att Ferrari vann sin 16:e Formel 1-VM-titel, säger hon.
Modellen har dock inte annorlunda prestanda än en ”vanlig” 430 Scuderia Spider.
Men hela 16M-versionen har gått åt.
– Den är slutsåld.
Just det här exemplaret är avställt enligt Transportstyrelsen, och dessutom saknas nummerplåt fram.
Realtid.se får tag på trafikpolisen Johan.
Vad händer om man kör med avställd bil?
– Då kan man få lite böter.
– Jag ska se vad det är för belopp.
– Det kostar 1.200 kronor.
Måste man gå hem då, om man blir stoppad av polisen?
– Ja, det kan du säga.
– Bilen beslagtas inte, men förseelsen rapporteras och man uppmanas att ställa på bilen igen.
Man får inte ens köra hem den?
– Egentligen inte.
– Man får försöka få den påställd.
– Men det går ju ganska snabbt via internet, eller genom att ringa ett särskilt nummer till Transportstyrelsen.
Och vad händer om man kör utan nummerplåt fram?
– Det kostar 1.500 kronor.
Får man köra vidare då om man blir stoppad av polisen?
– Ja, då hindrar vi inte fortsatt färd.
Nilssons bil dubbelparkerades dessutom utanför Scandic Anglais.
Om det hänvisar polisen till Securitas som har hand om parkeringsböter i Stockholm.
En kvinna på Securitas svarar i telefon.
Vilka böter blir det om man dubbelparkerar i Stockholms innerstad?
– 550 kronor, säger hon.
Men man får väl stå en kortare stund?
– Finns det ingen annan möjlighet, och gatan tillåter det, så får man dubbelparkera om man gör ett lite kortare ärende.
– Vår ”övervakningstid” i sådana situationer är 5 minuter, så om man dubbelparkerar bilen får man vara borta från bilen i max 5 minuter.
Realtid.se får tag på Nilsson själv.
– Jag är i London nu, säger han.
– Men jag kommer hem imorgon kväll, så du kan ringa mig då om du vill.
Dagen därpå svarar han inte i telefon.
Men faktiskt någon dag därefter.
– Det går bra att prata nu, säger han.
När köpte du bilen?
– Det var förra sommaren jag köpte den av Filip Larsson på Autoropa.
Larsson är vd för Autoropa men ägnar sig även åt ”försäljning” står det på Autoropas hemsida.
Nilsson köpte bilen när den var helt ny.
– En sådan här bil är ju en ”limited edition-bil” som bara tillverkades under 2009.
– Den gjordes i 499 exemplar, varav jag tror det finns fyra i Sverige.
Hittills har Nilsson kört 600 mil med sin.
– Det finns racingversionen ”Scuderia” av Ferraris 430-modell, och den här är utan tak.
– När Ferrari vann det 16:e Formel 1-mästerskapet, ville de göra en jubileumsmodell som hyllning.
– Därför kallade de den för tillägget ”16M”.
– Den har exakt samma prestanda som en vanlig Scuderia, bara det att den i det här utförandet är gjord i begränsad upplaga.
Får man fråga vad den kostade?
– Det får du väl göra, men jag vet inte om jag vill säga det.
Är det ett sjusiffrigt belopp?
– Det är det väl inte, men den kostar lite mer än en Ferrari 599 om jag säger så.
Vad kostar en sådan då?
– Det får du leta upp själv.
På Blocket finns det Ferrari 599:or som kostar 2-3 miljoner kronor, och de är inte ens splitternya utan begagnade med 1-2 år på nacken.
Det finns även just en sådan modell från 2009 som Nilsson har fast en gul.
Det visar sig vara Martin Lindströms bil som Realtid.se skrev om i höstas.
Redan då hade han den ute på annons för 3,4 miljoner kronor, men nu nöjer han sig med 2,8 miljoner.
Realtid.se får tag på Lindström själv.
– Det är den fallande eurokursen som är orsaken till prisminskningen, säger han på telefon.
Samtalet med Robert Nilsson fortsätter:
Kan man räkna med värdeökning på en sådan här Ferrari-modell som bara görs i begränsad upplaga?
– Jo, det kan det ju alltid bli.
– Men samtidigt finns det andra Ferrari-modeller där det inte är så, som Ferrari Superamerica. Så jag vet inte.
Superamerica-modellen byggdes 2005 i 559 exemplar som en version av Ferrari 575M Maranello.
– Sedan finns det andra modeller som Ferrari F40 och F50 som blev djäkla hits.
– Så det här vet man inte.
– Och min Ferrari är bara ett år gammal än så länge.
Vad tycker du om den?
– Jag älskar den.
– Jag har alltid velat ha en riktigt skön bil.
– Och jag använder den mycket.
Har du testat vad den går för?
– Jo, jag åker ibland på racingbana.
– Förra fredagen var jag med på Ferraris förarutbildning på Mantorp-banan.
– Eftersom den här bilen är en racingbil, vill man ju köra den som en sådan.
– Den klarar ganska mycket.
Har du taket nedfällt även när du kör på bana?
– Ibland.
Blåser det inte mycket då?
– Man kommer inte riktigt upp i de hastigheterna.
– Raksträckan på Mantorp är inte så jättelång.
– Det blir väl en toppfart på 240 kilometer i timmen eller så.
– Sedan efter rakan måste man bromsa hårt och svänga 90 grader åt höger.
Använde du dig av Ferraris instruktörer på Mantorp?
– Jo, självklart.
– Jag kör alltid med instruktör under förarutbildningarna på bana.
– De kommer både från Italien och Sverige, och hjälper till väldigt mycket för att man ska bli en bättre förare.
Vad säger de?
– Att man ska köra mjukt och ”ta med sig” farten.
Mäter man vem som kör snabbast under de där förarutbildningarna?
– Man delas in i olika grupper, men det är inte riktigt en tävling eftersom ingen vill förstöra sina bilar.
Vad gör du annars till vardags?
– Jag spelar hockey.
I vilket lag?
– Kanadensiska Edmonton Oilers som spelar i NHL-serien i Amerika.
Hur har det gått för dig där?
– (Här börjar Nilsson prata med en annan person: ”Jag har tagit fel nycklar, och måste hem och hämta de rätta nycklarna”, säger han.)
– Ursäkta. Jo, det har varit både upp och ned.
– Det kunde ha gått bättre, men det kunde även ha gått sämre.
Vilken position spelar du?
– Forward. (”Ja, jag ska hem och hämta nycklarna.”)
Så här står det om Robert Nilsson på Eliteprospects.com:
”Offensiv talang. Teknisk spelare med imponerande spelsinne. Nilsson är en skicklig passningsspelare som hittar öppningar som få andra kan. Ingen jätte till växten, men kan dela ut hyfsade tacklingar med jämna mellanrum. Defensiven och arbetsinsatsen kan förbättras.”
Det visar sig att Edmonton Oilers hamnade på allra sista plats i tabellen under den gångna säsongen, av de 30 lagen i NHL.
Säsongen är på 82 matcher, och då fick Edmonton 62 poäng att jämföra med ettan Washington Capitals (där Gävle-födde svensken Nicklas Bäckström är center) som fick 121 poäng.
Edmonton Oilers gjorde 214 mål under säsongen, men släppte in 284.
Washington Capitals gjorde 318 mål och släppte in 233.
”The 2009-10 season did not bring welcoming thoughts to Oilers fans, as the Oilers finished the season with the worst record in franchise history: dead last at 30th place”, står det på nätet.
Inför nästa säsong finns det dock hopp om bättring, då bland andra svensken Magnus Pääjärvi-Svensson börjar i laget.
Det står om Nilsson på NHL:s hemsida.
Där står det att han föddes i Kanada, och nu är center i Edmonton Oilers.
Robert Nilsson är son till tidigare hockeystjärnan Kenta Nilsson som under sin tid som NHL-proffs fick sonen Robert.
Kenta är sedan 2005 gift med golfproffset Helen Alfredsson, och det lär vara hon som är kvinnan i videoklippet ovan.
Kenta blev bland annat berömd för ett enhandsmål 1989 i en VM-match för Sverige mot USA:
Och så här gjorde Robert ett av sina mål i slutet på 2009:
”Welcome back, Robert Nilsson!”, säger kommentatorn i klippet och klagar lite på att målet bara var Roberts andra under de senaste 13 matcherna.
”Vi har pratat om den där unge mannens stora talang, om han bara kunde använda den. Och det gjorde han under det där målet”, säger kommentatorn.
Under den gångna NHL-säsongen 2009/2010 spelade Robert Nilsson i 60 av Edmonton Oilers totalt 82 matcher.
Han gjorde 11 mål under säsongen vilket innebär att han hamnade på en 222:a-plats bland de 879 spelarna i NHL.
De två bästa spelarna gjorde 51 mål var under säsongen.
Nicklas Bäckström var bäste svensk i NHL-skytteligan med 33 mål, vilket gjorde att han kom på en 13:e-plats.
Mikael Samuelsson, Patric Hörnqvist och tvillingbröderna Henrik och Daniel Sedin tillhör också alla bland de 30 bästa NHL-spelarna mätt som hur många mål de gjorde under säsongen.
Mäter man ”poäng” (både mål och målpassar) var Henrik Sedin säsongens bästa NHL-spelare med 112 poäng, Nicklas Bäckström fyra med 101 poäng, medan Robert Nilsson kom 275:a med 27 poäng.
Kenta Nilsson
har med 131 poäng under NHL-säsongen 1980/1981 tagit flest poäng någonsin under en enskild säsong bland alla svenskar som spelat i NHL. Då spelade han för kanadensiska laget Calgary Flames.
Och 1987 vann Kenta Stanley Cup med just Edmonton Oilers.
Robert Nilsson fortsätter telefonsamtalet med Realtid.se:
Är NHL tuffare än svenska Elitserien?
– Jaja. Det går inte att jämföra.
Har du blivit ”stämplad” någon gång?
– Jo, självklart. Det blir man alltid.
– Men det gör inte lika ont som det ser ut.
Hur länge har du spelat med Edmonton Oilers nu?
– I tre år.
Och vad gjorde du innan dess?
– Då spelade jag två år i ”farmarligan”.
– Och innan dess var jag i Djurgården.
Just nu är NHL-säsongen slut?
– Ja. Nästa säsong börjar i september igen.
Hur länge varar säsongen sedan?
– Det beror på hur det går i slutspelet.
– De lag som klarar sig kvar fortsätter ett tag, så det var inte slutgiltigt avgjort förrän i förrgår.
Stanley Cup-finalen blev klar den 9 juni med Chicago Blackhawks som vinnare.
– Det var de värda.
– Chicago Blackhawks var alltid det bästa laget vi mötte under NHL-säsongen.
När säsongen pågår bor Nilsson i Kanada-staden Edmonton.
– Det är skitkallt där.
Har du andra bilar där?
– Ja, men inga roliga. En Chevrolet Tahoe och en Mercedes E55.
Ferrarin får alltså stå i Sverige under ”off-season”.
Hur har den redan kunnat gå 600 mil om du hittills bara har använt den sommaren 2009?
– Den har gått ganska långt, för jag använder den ganska mycket.
– Jag kör mycket på racingbana, och tycker det är kul att använda bilen.
– Den ska inte bara stå stilla.
Har du gjort några långresor?
– Jag åkte till Leksand en gång, jag har varit på något bröllop i Linköping, och så har jag varit i Göteborg.
Hur är Ferrarin att köra?
– Helt underbar.
– Och den är väldigt lätt att köra också.
– Man sitter väldigt skönt i den.
Har du haft någon liknande bil tidigare?
– Nej, det är den första bilen av den här typen.
– Och jag vet inte vilken annan bil jag skulle vilja köpa om jag köpte en ny idag, för det går ju inte att få någon som är så mycket bättre.
Nya Ferrari 458?
– Jo, den är väldigt fin.
– Det är typ samma klass, bara det att 458:an är lite finare inuti.
Kommentar till att din Ferrari är avställd och saknar nummerplåt fram?
– Jo, men jag har ju precis fått bilen hit till Stockholm från Malmö där den har stått under vintern.
Hur kom den till Stockholm?
– Med särskild transport upp.
– Jag har själv precis kommit hem till Sverige för sommaren, sedan någon vecka.
– Och nu är bilen påställd.
– För nummerplåten väntar jag fortfarande bara på en speciell grej man sätter på så att inget förstörs när plåten ska monteras.
– Sedan kan monteringen ske hos Autoropa.
– Och så länge har jag nummerplåten liggandes innanför vindrutan fram.




