Lägre courtageintäker och ett pressat räntenetto gör att bolagets resultat minskar – trots ett starkt tillflöde av nya kunder.
Courtagekriget slår mot Avanza
Mest läst i kategorin
Realtid.se har tidigare rapporterat om de sjunkande courtageintäkterna för nätmäklarna till följd av ett priskrig i branschen, vilket bland annat är en konsekvens av holländska Degiros aggressiva prissättningsstrategi.
När Avanza idag presenterar sin delårsrapport för det andra kvartalet är det tydligt att den rådande prispressen har påverkat bolagets resultat.
Avanzas resultat efter skatt för det andra kvartalet uppgår till 94 miljoner kronor, vilket innebär en minskning med 9 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Jämfört med det första kvartalet är det en minskning med 4 procent.
Avanza uppger själv att utvecklingen beror på "lägre courtageintäkter och ett pressat räntenetto".
Rörelsekostnaderna för det andra kvartalet ökade med 7 procent jämfört med ifjol och uppgår till 113 miljoner kronor (106).
Rörelseintäkterna minskade å sin sida, från 226 miljoner kronor under förra årets andra kvartal till 225 miljoner i år.
– Tillväxtförutsättningarna under första halvåret har varit utmanande. Stockholmsbörsen fortsatte ner under andra kvartalet, påverkad av oron inför och utgången av folkomröstningen om brexit. Volatiliteten minskade generellt även om detta inte gällde andra halvan av juni i anslutning till brexitomröstningen. Börsutvecklingen och den negativa räntan har gjort det tufft att få avkastning på sitt sparande, kommenterar Avanzas tillförordnade vd Henrik Källen.
Trots Avanzas minskade resultat lyckas bolaget hålla en fortsatt hög kundtillväxt. Under det andra kvartalet tillkom 23.100 nya kunder, vilket tillsammans med det första kvartalets tillströmmning gör att Avanza under årets första halva har fått 49.300 nya kunder. Därmed har bolaget redan överträffat sin årsmålsättning vad gäller nya kunder.
Under det andra kvartalet gjorde Avanza slutligen klart med en ny vd, Johan Prom, som ska fungera som en permanent ersättare till Martin Tivéus.
Prom tillträder vd-rollen den 1 januari 2017, fram till dess fortsätter Henrik Källén som tillförordnad vd för bolaget.