Tillsammans ska de lansera en molnbaserad AI-lösning för digital kvittohantering. Tjänsten ska halvera tidsåtgången för de som i dag sköter denna hantering manuellt.
Companyexpense och Fortnox i AI-samarbete
Fortnox och Companyexpense inleder ett strategiskt samarbete för att tillsammans utveckla nästa generations utläggshantering för redovisningsbyråer, småföretag och deras medarbetare.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Målet är att släppa en automatiserad och mobil lösning för digital kvittohantering inom ramen för ett så kallat digital arbetsflöde. Lösningen ska kunna användas av arbetsgivare vars anställda exempelvis gör inköp med företagskort eller gör resor med tjänstebil och utlägg som bokförs i företags ekonomisystem.
Enligt Fortnox kan tjänsten halvera tidsåtgången för de som i dag hanterar kvitton, milersättning, utlägg och traktamenten manuellt.
Tjänsten ska utarbetas med hjälp av Fortnox kompetens inom molnbaserade it-lösningar och Companyexpenses självinlärande AI-system som känner igen användarens beteende och föreslår åtgärder utifrån det. Funktionen kommer att integreras i olika delar av Fortnox breda utbud av molnbaserade lösningar för ekonomi och administration.
– I takt med att fler butiker, restauranger, hotell, taxi och kvittoleverantörer tillhandahåller riktiga digitala kvitton ökar efterfrågan på denna typ av lösning. Vårt mål är att hjälpa företag och redovisningsbyråer att spara tid genom att digitalisera hela processen utan behov av att fotografera och lagra papperskvitton, säger Per Einarsson, vd på Companyexpense.