Bättre kommunikation, minskad stress och ökad arbetsglädje. Det finns många positiva effekter av ett coachande förhållningssätt på jobbet.
Coaching förbättrar arbetslivet
Mest läst i kategorin
Malin Österberg arbetar som professionell co-active coach, teamutvecklare och utbildare på konsultkoncernen Projektengagemang i Stockholm. Hon berättar att eftersom coach inte är en skyddad titel kan vem som helst kalla sig det idag.
– Det finns hundcoacher, trädgårdscoacher, hälsocoacher, fotbollscoacher. Listan kan göras lång, förklarar hon.
– Det jag ser att dessa coacher har gemensamt och som skiljer sig från mitt sätt att coacha är att dessa coacher är mer handledare, mentorer och experter på det område de coachar i.
Hon berättar att coach från början betydde galavagn – en vagn som körde människor från deras nuvarande plats till en önskad plats.
– Det är precis vad coaching gör; utforskar nuläget och klargör det önskade läget för personen som blir coachad.
malin_osterberg_150.jpg
Det handlar helt enkelt om att aktivt lyssna och ställa öppna, kraftfulla frågor som får den coachade att komma i kontakt med sina drivkrafter, värderingar och se sina styrkor.
– På så sätt kan personen agera och leva ett mer meningsfullt liv. Coachen är nyfiken på vad som är viktigt för den som blir coachad och hjälper sin klient att hålla kursen mot det uppsatta målet.
Coaching är inget nytt, fortsätter hon.
– Redan Sokrates hade en coachande metod för att undervisa sina lärjungar. Han undervisade genom att ställa så kallade sokratiska frågor som syftar till att utforska verkligheten, tankemönster och möjliga alternativa sätt att tänka. Vilket också en coach gör.
Malin Österberg menar att man inte måste vara professionell coach eller gå till en sådan för att dra nytta av coachingens fördelar. Ett coachande förhållningssätt kan också användas i mer informella sammanhang.
– Jag tror att alla kan ha nytta av ett coachande förhållningsätt ; chefer, medarbetare, kollegor möter kollegor, grupper och i hemmet.
Hon förklarar att om man bara är öppen för att lära sig detta kan man göra det.
– Man kan lära sig i teorin, men sedan behövs en hel del träning för att det ska kännas naturligt, betonar hon.
Vad är nyttan med ett coachande förhållningssätt skulle du säga?
– Nyttan är att vi skapar mer förståelse för varandra när vi lyssnar på olika nivåer, ställer nyfikna frågor och ser hela individen.
– Detta gör att vi lär känna varandra bättre, vi skapar ett engagemang som får människor att växa och vilja prestera på ett annat sätt än när beslut kommer uppifrån och det bara ska göras.
– Genom att öka förståelsen och drivkraften kan vi få mer effektiva team och medarbetare som samtidigt känner sig hörda och sedda och vill stanna kvar hos chefen och organisationen.
Hon berättar att den återkoppling hon får från dem som tillämpar det coachande förhållningssättet i praktiken kan vara att stressen hos medarbetarna minskat.
En annan feedback är att kommunikationen blivit bättre, vilket lett till färre missförstånd och bättre relationer.
Hon nämner även ökat ansvar och ökad arbetsglädje som exempel på positiva förändringar av coachingen.
Hur tror du coaching kommer användas i framtiden i jobbsammanhang?
– Jag tror att ett coachande förhållningssätt kommer bli mer naturligt för medarbetare att använda sig av. Jag tror även att vi kommer jobba mer med ett situationsanpassat ledarskap där coaching är en del i ledarskapet tillsammans med andra delar som behövs i olika gruppfaser och beroende på vilken medarbetare man har framför sig just då, säger Malin Österberg.