2022 blir ett vägskäl, enligt finansprofilen Claes Hemberg. Och de bolag som tar ledartröjan i hållbarhet blir vinnare många årtionden framöver, anser han.
Claes Hemberg: "Tempo är avgörande. Byt gamla flaskhals-vd:ar"
Mest läst i kategorin
Hur slappnar du av under jul- och nyårsledigheten?
– Slappna av? Den genen saknar jag.
– Att umgås med nära och kära är knappast någon vila. Det blir mycket diskussioner, långfärdskridsko och långkok.
Någon personlig eller yrkesrelaterad nyårsresolution inför 2022?
– Duka upp eller duka under. 2022 blir ett vägskäl. Vi kommer att på allvar se vilka bolag som använt krisen för att rusta, digitalisera och ta marknad. De kommer att dra ifrån ännu mer. Medan stugsittarna, som bara fokuserat på att överleva, kommer att förlora än mer.
– Tyvärr får vi också ett mer tudelat samhälle. Mellan de som förvaltar och de som utvecklar. Tillväxten och potentialen kommer se mycket olika ut. Var beredd på konflikter.
”Duka upp eller duka under. 2022 blir ett vägskäl. Vi kommer att på allvar se vilka bolag som använt krisen för att rusta, digitalisera och ta marknad.”
Något ledarskapstips som andra kan finna användbart när de sätter igång med sina nyårsresolutioner?
– Tempo är avgörande. Byt gamla flaskhals-vd:ar. Anställ fler chefer som kan hålla igång i verksamheten.
– Kräv mer av styrelsen. De är ofta för passiva. Låt de arbeta mer mellan mötena.
– Vässa din CFO. Bolag efter bolag blir snabbt mer datatunga. Här finns en bortglömd skattkista för att hitta bättre marginaler, kunder och tjänster.
– Investera i offensiv hållbarhetchef. Fånga trenden. Glöm pliktskyldig hållbarhet. Ta fram offensiva mål, fakta, förändra. För att locka medarbetare, leverantörer och inte minst kunder.
– Tänk bredare. Bäst lyckas de bolag som samlar mer olika kompetenser och bakgrunder. Mångfald ger mer.
”Tänk bredare. Bäst lyckas de bolag som samlar mer olika kompetenser och bakgrunder. Mångfald ger mer.”
Vilka tre händelser, på din marknad specifikt eller i världen mer allmänt, var de viktigaste under 2021?
– Den historiska digitaliseringen och covid-stimulanserna får ekonomin att hålla hög fart många år framåt.
– Elektrifieringen och automatiseringen ökar tempot. Det kommer att kosta jobb och ge många jobb och enorma investeringar närmaste årtiondet. Och det är värt varje krona. Myndigheter är bromskloss. Behöver vakna upp och bidra och ställa krav.
– De nya höga priserna blir dyra för många bolag. Det blir ett test av lojala kunder. Inflationen däremot är bara ett tillfälligt fart-gupp.
Den mest positiva och negativa utvecklingen på den marknad du är verksam i, för din verksamhet och för dig själv 2021?
Positivt:
– De bolag som verkligen tar ledartröjan i hållbarhet blir vinnare i sin bransch många årtionden framöver. Det är nu det händer.
– Att konsumenterna använder pandemiårens digitalisering för att välja om. Bolagen som fångar det är vinnare.
”De bolag som verkligen tar ledartröjan i hållbarhet blir vinnare i sin bransch många årtionden framöver. Det är nu det händer.”
Negativt:
– Hyckleriet. Att subventionera svensk CO2-industri, med pengar, lagar och stelbenthet.
– Högt elpris bromsar Sverige. Vi måste få ned priset på el. Ju billigare el desto snabbare kommer omställningen och nyföretagandet i el-världen. Släpp loss vindkraft och ny kärnkraft.
– Slutenheten. Mer slutna under pandemin och digitaliseringen. Som att de inte klarar öppenhet i vår värld. Det märks både bland börsbolag och bland myndigheter.
Dina förväntningar om den mest positiva och negativa utvecklingen på den marknad du är verksam i, för din verksamhet och för dig själv inför 2022?
Positivt:
– Stora förändringar ger stora möjligheter. De fortsätter under 2022. Jag väntar mig stora kliv framåt i hållbarhet, elektrifiering och digitalisering.
Osäkert:
– Högre priser blir en vattendelare: bolag som vårdslöst höjt priserna under pandemin kan nu åka på rejäla bakslag i marknadsandelar, bolagen som lyckas hålla i högre priser kommer att göra marginal-succé.
Negativt:
– Det trångsynta politiska fokuset på dramatiska frågor som migration, brott och straff. De verkligt breda frågorna är skola, forskning och nya företag. Det är där vi bygger Sverige.
”Det trångsynta politiska fokuset på dramatiska frågor som migration, brott och straff. De verkligt breda frågorna är skola, forskning och nya företag. Det är där vi bygger Sverige.”
Bonusfråga: Hur har ditt sätt att arbeta förändrats under 2021 och hur tror du att det blir under 2022?
– 2020 var 90 procent digitalt. 2021 var 80 procent digitalt. Fortsätter så. Affärsresenären är död. Promenad-möten är här för att stanna.
– Men jag saknar breda möten med många människor, riktigt nerv, frågor och diskussion. Öppenheten har tyvärr i många fall gått förlorad.