Martin Ödman är King Magazines förre redaktionschef som nu har valt att lämna modevärlden för att arbeta inom pr. För Realtid berättar han om varför det just blev Jung Relations och vilka förväntningar han har.
Chefen på King som tog steget till pr-branschen
Mest läst i kategorin
Sedan årsskiftet är Martin Ödman projektledare och pr-rådgivare på pr-byrån Jung Relations, som är en del av Hallvarsson & Halvarsson Group.
Varför väljer du att lämna King Magazine?
– Jag har jobbat på King i åtta år. Det är dags att göra något nytt!
Varför blev det just Jung Relations?
– Jung har ett tydligt populärkulturellt fokus som passar mig perfekt. Jag har ju varit verksam i nöjesindustrin länge och på Jung Relations arbetar många kulturellt intresserade och initierade personer, så det är en bra mix. Jag har även arbetat en del tillsammans med några av deras kunder tidigare, främst inom mode. Jung verkar vara en bra byrå, inte minst för att de månar väldigt mycket om sina medarbetare.
Hur har de första dagarna varit?
– Mitt första intryck har varit mycket positivt. Det är mycket att göra men härlig stämning och mina kollegor är alla extremt fokuserade och professionella. Det kunde inte vara bättre!
Vilka projekt kommer du att arbeta med?
– Initialt arbetar jag en hel del med Volvo, men mer än så kan jag inte säga. Därefter får vi se! Det beror på vilka projekt som kommer in och vad Jung och jag själv tycker passar mig. Jag hoppas att jag kommer att få användning av mina expertkunskaper.
Har du någon tidigare erfarenhet av pr?
– Inte praktiskt från konsultsidan, men däremot på mottagarsidan efter mer än tio år som verksam journalist.
Vilka blir utmaningarna?
– Utmaningen blir att komma in i ett nytt sammanhang där ekvationen kundnytta, affär och leverans ska balanseras upp. Det är så klart också ovant nu i början att hitta rätt kommunikationsvägar till alla de journalister som sitter på den typ av stolar som jag just lämnat.
Ser du några trender i branschen?
– Det är lite tidigt för mig att yttra mig om utmaningarna i pr-branschen. I magasinsbranschen däremot är trenden tydlig; sviktande upplagor (iallafall för tryckta magasin) har tvingat fram en konsolideringstrend, digitalisering och viss lönsamhetsproblematik som får magasinen att leta efter affärer på andra ställen än hos lösnummerköpare och prenumeranter. Detta sker i form av olika samarbeten, advertorials, event eller konceptutvecklingar. Det är sannerligen både en spännande och en utmanande tid.