Realtid

Cellinks vd: “Vi gjorde nog en av de snabbaste IPO:erna i historien”

Claes Dinkelspiel och Erik Gatenholm
Claes Dinkelspiel och Erik Gatenholm Foto: Öhman och Cellink
admin
admin
Uppdaterad: 14 juli 2021Publicerad: 14 juli 2021

“Cellink är en osannolik saga där man gått från ett köksföretag till ett börsvärde på flera miljarder på bara fem år och det är en ynnest att få vara med på resan”, säger investeraren Claes Dinkelspiel som kom i kontakt med bolagets grundare och vd Erik Gatenholm i entreprenörstävlingen Business Challenge år 2016 som trots att Cellink inte vann säger att tävlingen har betytt mycket för bolagets tidiga resa.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Cellink startade hemma i köket hos en av grundarna med affärsidén att skapa ett universellt biobläck för 3D-printing. Genom att blanda biobläcket med levande celler kan man skriva ut mänskliga vävnader, något som idag används av forskningsinstitutioner världen över. År 2016 deltog grundarna Erik Gatenholm och Héctor Martínez med Cellink i entreprenörstävlingen Business Challenge, men vann tyvärr inte. Men nu, i Business Challenge 2021, vann Cellink pris som Årets bolagsbyggare.

”Många av investerarna tyckte att vi var helt galna, men Claes Dinkelspiel tyckte att idén var supercool”

– Vi tyckte att Business Challenge lät intressant just för att man får pitcha sin idé för potentiella investerare och mentorer. Många av investerarna tyckte att vi var helt galna, men Claes Dinkelspiel tyckte att idén var supercool och helrätt och ända sedan dess har han varit en signifikant investerare i bolaget, säger Cellinks vd Erik Gatenholm och fortsätter:

– För mig personligen som entreprenör har Claes Dinkelspiel också haft en oerhörd stor betydelse som mentor och bollplank i företagets tidiga resa och även hans kontaktnätverk har varit ovärderligt. Han är en ankarinvesterare och en stadig supporter för det vi gör.

”Det är spännande att höra hur nästa generations företagare tänker”

Claes Dinkelspiel kom i kontakt med Business Challenge när dåvarande koncernchefen för Electrolux, Hans Stråberg, frågade om han ville sitta med i juryn för entreprenörstävlingen. Claes Dinkelspiel anser att den intellektuella höjden på Business Challenge är utomordentligt god och även om han inte tycker att alla idéer är ekonomiskt intressanta är idéerna som sådana nytänkande och spännande.

– Det har varit väldigt kul att få ha varit med från början och jag tycker det är spännande att höra hur nästa generations företagare tänker. Det är väldigt stimulerande att få träffa människor och utbyta tankar och idéer. Mitt allra största engagemang inom Business Challenge har varit just Cellink, säger han.

”Cellinks idé var oerhörd spännande, att med biobläck och en 3D-skrivare kunna reproducera biologiska material” 

ANNONS

För att Claes Dinkelspiel ska gå in i ett bolag måste det för det första finnas en vision och det andra han tittar på är lönsamhet.

– Är produkternas intäkter större än kostnaderna? Det går inte att driva företag om man inte tjänar pengar. Det finns väldigt många företag som år ut och år in går med förlust och jag avhåller mig från dessa bolag, säger han och fortsätter:

– Cellinks idé var oerhörd spännande, att med biobläck och en 3D-skrivare kunna reproducera biologiska material som hud, cancerceller eller njurar. Om du kan framställa mänsklig hud kan du ersätta djurförsök inom kosmetikindustrin och du kan testa olika typer av cancerbehandlingar och individanpassa dem. Många av världens ledande universitet forskar idag med Cellink som partner. Tänk vilken brainpower det finns kring Cellink. Jag känner väldigt mycket för det här bolaget.

”Börsnoteringen har varit en lärorik resa från dag ett”

Cellink har gjort en oerhörd snabb resa och börsnoterades samma år som bolaget bildades.

– Vi noterades efter bara tio månader så det är definitivt en av de snabbaste IPO:erna i historien. Det har fungerat jättebra för oss och noteringen har varit en viktig del i framgången då vi har fått ökad publicitet, större publik och långsiktiga investerare, säger Erik Gatenholm och fortsätter:

– Vi har lärt oss oerhört mycket från processen och börsnoteringen har varit en lärorik resa från dag ett. Vi har behövt ändra på hur man pitchar bolaget, styrsättet och vi har behövt bli ännu mer transparenta. Vi är ständigt bevakade av investerare och det publika kapitalet agerar på ett litet annat sätt. Det är lättare för privata bolag, när de tar in rundor, att planera sin värdering och inte ha den så exakt, men för oss så står priset på marknaden varje dag och antingen belönas eller bestraffas det vi gör.

”Under resans gång såg vi att det är svårt att göra en radikal förändring i hela industrin med bara en produkt”

ANNONS

Sedan starten för fem år sedan har bolaget expanderat snabbt och idag ingår tolv bolag i gruppen som arbetar inom tre specifika affärsområden: bioprinting, biosciences och bioautomation/robotik. Närmast på agendan står ett namnbyte på gruppnivå från Cellink till Bico (kort för bioconvergence) som ska spegla koncernens affärsstrategiska agenda inom biokonvergens.

– Under resans gång såg vi att det är svårt att göra en radikal förändring i hela industrin med bara en produkt, utan vi insåg att vi behöver konsolidera alla tekniker när det gäller hur vi jobbar med diagnostik och framtagning av medicinska produkter. Därför har vi haft en aggressiv utvecklings- och förvärvsagenda, säger Erik Gatenholm.

Den största utmaningen har enligt Erik Gatenholm varit kommunikationsresan.

– Att kommunicera ut det vi har gjort som bolag med så många snabba förändringar, som jag som vd ser på minutbasis, både till medarbetare och marknaden är ett konstant arbete som alltid är en utmaning. Man kan aldrig vara nog transparent, säger han.

”Vi är väldigt unika som bolag i och med att vi har allt under ett och samma tak, många bolag som har skapats under de senaste fem till tio åren outsourcar istället”

Det han är mest stolt över är alla som jobbar i bolaget.

– Det är fantastiska individer som gör en enorm skillnad för hela health care-industrin på daglig basis. Jag tror vi är väldigt unika som bolag i och med att vi har allt under ett och samma tak, allt från idé till utveckling av mjukvara och hårdvara, tillverkning, kundarbete, försäljning, service och finans. Många bolag som har skapats under de senaste fem till tio åren outsourcar istället. Jag tror att det har varit en stor framgångsfaktor hos oss, att vi har helt rätt personer på helt rätt plats, säger Erik Gatenholm.
 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS