"Vi är inte på något sätt nöjda med kursutvecklingen i obligationen”, säger Carnegie Fonders förvaltare Niklas Edman.
Carnegie väntar på svar från Lebara
Mest läst i kategorin
Under veckan har det diskuterats och spekulerats kring mobiltelefonbolaget Lebara. Värdet på obligationen har gått stadigt ned sedan utgivandet i början av september 2017 för att åkt fritt fall denna vecka. Från cirka 89 cent i början av veckan rasade den den till 57 cent under gårdagen och för närvarande handlas den runt 75.
Carnegie Fonder är en av de fondförvaltare som har drabbats av kursnedgången.
– Vi är inte på något sätt nöjda med kursutvecklingen i obligationen. Det är också därför har en diversifierad portfölj och inte bara ett innehav i portföljen, säger Niklas Edman som dock uppger att kursen kan ändras snabbt då det är små volymer som går igenom.
Mer om turbulensen kring bolaget och bristen på bolagets rapportering vill inte NiklasEdman gå in på ännu. Han hänvisar till att bolaget har aviserat att man ska lämna mer information under fredagen. Han säger att han inte vill delta i spekulationskriget, som han kallar det. Först när denna information har lämnats kan Carnegie ge en kommentar uppger han.
Huvudvärken startade i måndags när Lebaras fjärde kvartalsrapport presenterades. Medan bolagets affärsområde mobil rapporterade en ökning av ebita för fjärde kvartalet, jämfört med året innan, presenterades inga siffror alls från de övriga affärsområdena. Ledningen uppgav i stället att bolaget befinner sig i en försäljningsprocess av dessa, enligt Financial Times. Vid ett konferenssamtal med obligationsinnehavarna meddelades dessutom att bolagets CFO valt att lämna av personliga skäl.
Det blev en hektiskt telefonkonferens mellan bolaget och obligationsinnehavarna där väldigt många frågor blev obesvarade.
– Det kan vara så att man vill vara exakt korrekt i sina uttalanden och inte komma med nästan sanningar. De har tagit god tid på sig. Vi hade förväntat oss att information skulle ha kommit tidigare så att alla har rätt information att förhålla sig till. Man hade önskat en snabbare informationsgivning, säger Niklas Edman.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.