Realtid

Carnegie släpper egen app och nya Mifid-portföljer

Jonas Predikaka, chef för Private banking på Carnegie.
admin
admin
Uppdaterad: 07 nov. 2017Publicerad: 07 nov. 2017

Carnegie topprankas för andra året i rad i Prospera-undersökning. Nu vässar bolaget även sin digitala profil. Realtid kan avslöja att Carnegie bland annat släpper en egen app vid årsskiftet – och nya mifid2-anpassade portföljer. Private banking-chefen Jonas Predikaka öppnar också för Nordenexpansion. "Vi stänger inte dörren för Norge och Finland", säger han till Realtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

EU:s djärva drag för ekonomin – en delikat balansgång

20 nov. 2024

Carnegies private banking-chef Jonas Predikaka tillträdde för 1,5 år sedan. Och han tycks ha anledning att vara nöjd.

Under första halvåret 2017 uppvisade Carnegie private banking sin starkaste intäktsutveckling i modern tid. Även kundstocken ökade rekordmycket med 10 procent, enligt Predikaka. Enheten topprankas dessutom både av Prospera och Euromoney.

– Vi har lagt om hur vi jobbar och blivit mer kundfokuserade. Vi bjuder in till mer saker än tidigare. Vi har bland annat vårt öppna forum Carnegie Efter Börsen där det hålls seminarier och brukar bli mycket mingel. Så det är en bidragande orsak. Men vi syns mer generellt. Och har ökad närvaro i digitala media. Även för icke kunder, säger Jonas Predikaka till Realtid.se.

 Börjar ni få en monopolliknande ställning?
– Nej, konkurrensen är väldigt hård. Den kommer främst från storbankerna som har 80 procent av marknaden inom private banking

Han sticker dock ut hakan och anser att investmentbanken har en analys i världsklass och att den är bäst på onoterade bolag i Sverige ”med stor bredd i förvaltningen”. Han lyfter också fram nystartade Family Office som en framgångsfaktor; kringtjänst med fler experter och produkter än normalt.
 
– När jag kom in brottades private banking branschen med lönsamhet. Men vi gjorde ett antal vägval och förändrade strukturen inom organisationen. Vi skapade tydligare roller och ett ”family office”-erbjudande för de största kunderna samt ett anpassat entreprenörserbjudande.

Så ju rikare desto bättre service?
– Nej vi har bra service för alla. Men när det kommer till den här typen av kunder med större förmögenheter så blir det genast mer komplext och tar mer tid. Så det större antalet experter är ett sätt att möta ökad tidsåtgång. Om du har 3-4 olika bolag eller är i färd med ett stort arvsskifte så tar det hel enkelt mer tid än om du endast vill placera 10 miljoner i aktier.

Vad kan ni bli bättre på?
– Digitala tjänster. Vi utvecklar nu flera saker som lanseras första halvåret 2018 och som ska förenkla för kund på olika sätt. Vi lanserar bland annat en app, avslöjar Jonas Predikaka exklusivt för Realtid.se och tillägger att man kan såklart alltig kan bli bättre på alla punkter i en organisation och att det är ett ständigt förbättringsarbete.
 
Han betonar att det är viktigt att Carnegie – trots alla topprankplaceringar och allt beröm – förblir ödmjuka. Det går inte att slappna av.

– Men med de nya produkterna som kommer vid årsskiftet visar vi att vi fortsatt är bra på analys och allokering. Men ocksåa att vi inte är så introverta. Vi har inget kontorsnät att plocka ur, utan måste vara bäst på det vi gör, säger han.

ANNONS

Jonas Predikaka har en bakgrund som vice vd för Danske Bank i Sverige. Han var även chef för bankens wealth management och private banking-enhet. Men när Carnegies vd Björn Jansson ringde tackade han ja direkt. Han beskriver sitt jobb som det bästa i sitt slag i Sverige om man inte vill jobba med investmentbanking på storbank. De relationskspanade bitarna är roligast med uppdraget.

Som chef tror han sig främst ha bidragit med mer struktur och kundfokus.

– Man måste alltid tänka på vad kunden vill ha. Det är en vanlig missuppfattning att kunderna finns till för oss finansaktörer. Men det är tvärtom. Är du tillräckligt stor slappnar du kanske av lite. Men vi är små och måste hela tiden vara på tårna. Vi vill också vara transparenta och hela tiden förklara och vara tydliga med vad vi gör, säger Jonas Predikaka.

Sedan han tillträdde har han också haft ett stort fokus på produkt- och compliance-anpassning till Mifid2. Det är ett i raden av nya stora EU-regler på finansområdet som införs nästa år.

– Antingen tittar man inåt eller så försöker leverera en så stor produktflora som möjligt. Vi har valt att titta på vår analys som är vida känd, uppskattad och har vunnit många priser och byggt nya produkter utifrån det.
 
Carnegies private banking-enhet ska vid årsskiftet och under 2018 lansera flera nya förvaltningsprodukter som ska matcha de nya kraven. Det rör sig om fyra nya portföljprodukter. En med breda svenska aktier, en med globala bolag samt en ränte- och en alternativportfölj.

– Vi har tagit det det bästa vi hittat inhouse och skapat portföljer utifrån det. Sedan adderar vi även externa fondbolag, aktiehandel och teman.

Hur jobbar ni med hållbarhet?

– Dels så tar vi hänsyn till hållbarhetsaspekter i vår aktieanalys. Vår utgångspunkt är att bolag som lever upp till samhällets regleringar och framtidens krav på hållbarhet har också bättre förutsättningar att bli goda investeringar. Inom kapitalförvaltningen  jobbar vi med ETIX, som screenar alla våra produkter och rekommenderar vilka fonder och aktier vi bör avstå ifrån. Det kan vara vapen eller porr. Ett sammanfattande förhållningssätt till hållbarhet formuleras allt tydligare till kund. Kunderna förväntar sig det.

ANNONS

Inga massanställningar är att vänta på Carnegies private banking-enhet framöver. Men avdelningen anställer ändå kontirnuerligt.

På frågan om Carnegie någon gång skulle vilja ta klivet ut i Europa svarar Jonas Predikaka att Carnegie är och förblir och nordisk bank i första hand. Men en nordisk expansion är inte utesluten. Investmentbanken finns utöver Sverige även i Danmark, men också i Luxemburg, som förvisso inte ligger i Norden, men där man haft verksamhet länge.

– Det är det som är Carnegie och där vi är starka. Ska du expandera i Europa behöver du en helt annan strategi. Vi är duktiga på Norden och vill vi fortsätta vara det. Men vi stänger inte dörren för expandera till Norge och/eller Finland. Men det kräver att vi hittar ett ”footprint” som passar in i vår private banking-verksamhet.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS