Under hösten sker sammanslagningen av Burson Cohn & Wolfe i Sverige. Nu står det klart att Cohn & Wolfe’s Marta Karlqvist kommer att leda den sammanslagna byrån.
Burson Cohn & Wolfe flyttar ihop under hösten
Mest läst i kategorin
I februari meddelade den globala kommunikationskoncernen WPP sammanslagningen av de två kommunikationsbyråerna Burson Marsteller och Cohn & Wolfe. Det gör Burson Cohn & Wolfe (BCW) till en av världens största kommunikationsbyråer med cirka 4000 anställda.
Marta Karlqvist, sedan 2010 vd på Cohn & Wolfe, kommer att leda den sammanslagna byrån.
Under hennes ledarskap har byråns omsättning vuxit med 76 procent, främst med sitt integrerade erbjudande.
– Sverige är en av de viktigaste marknaderna i Europa/Afrika-regionen och därför är jag extra glad att kunna meddela att Marta Karlqvist tar över som vd för BCW i Sverige. Marta har lett Cohn & Wolfe i flera år och byrån har, under hennes ledarskap, blomstrat, vunnit priser och växt, säger Scott Wilson BCW President för Europa och Afrika.
Under 2017 ökade omsättningen för Cohn & Wolfe till 38,1 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning på nästan 13 procent. Tillväxten skedde framförallt på flera befintliga kunder, samtidigt som nya kunder tillkom i form av Pernod Ricard och Allergan.
2017 var även ett framgångsrikt år kreativt och prismässigt med vinster i Cannes, The One Show, Echo Awards och D&AD, samt två guld i Spinn för Carlsberg Non-Alco och Kolla Bollarna för Ung Cancer.
Den nya byrån BCW kommer att bestå av ett 40-tal medarbetare som servar kunder inom ett brett spektrum av branscher. Den sammanslagna omsättningen 2017 ligger i storleksordningen 60 miljoner kronor.
– Burson Marstellers långa erfarenhet inom Corporate Communications och Public Affairs är ett utmärkt komplement till Cohn & Wolfes kreativa styrkor. Detta kommer göra BCW till en branschledande fullservicebyrå, säger Marta Karlqvist.
Byråerna kommer att flytta ihop under hösten.