Realtid

Bromma flygplats ska ersättas med bostäder

Regeringen vill lägga ned Bromma flygplats. Foto: TT
Foto: TT
Realtid.se
Uppdaterad: 21 apr. 2021Publicerad: 21 apr. 2021

Regeringen vill lägga ned Bromma flygplats. Miljöminister Per Bolund och infrastrukturminister Tomas Eneroth vill att kapaciteten på Arlanda i stället ska byggas ut.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

EU:s djärva drag för ekonomin – en delikat balansgång

20 nov. 2024

Saker som minskat affärsresande påverkar beslutet, inte minst hur flygplatsen drabbatats av just det under pandemin.

Regeringens tanke är att området som i dag är flygplats i stället kan användas för att bygga fler bostäder. Innan det kan ske ska en konsekvensanalys bland annat utreda vad som krävs för att sanera området.

– Vi välkomnar investeringar på Arlanda men som läget är nu saknar Arlanda kapacitet att svälja Brommas trafik. Om man på allvar avser gå vidare med det här beskedet måste kraftfulla investeringar i Arlanda ske direkt. Givet Arlandas begränsningar riskerar en situation i närtid när vi saknar kapacitet för flyget. Det vore katastrofalt för Sverige, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert hos Stockholms Handelskammare i en skriftlig kommentar.

– Om man stänger Bromma innan Arlanda är utbyggt blir det negativt för hela landet. När kapaciteten tryter kommer de aktörer som betalar mest att få de attraktiva start- och landningstiderna. Sannolikt innebär det att orter ute i landet får stå tillbaka och acceptera dåliga tidtabeller.

Naturskyddsföreningen tycker att beslutet att Bromma flygplats ska stängas är toppen.

– Detta är miljöpolitik när den är som bäst. Nu försvinner en starkt subventionerad flygplats med en helt orimlig placering mitt i människors boendemiljö, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen i en skriftlig kommentar.

En nedläggning av Bromma är en naturlig följd av mer hållbara resvanor, enligt Naturskyddsföreningen.

– Vi gläds över att regeringen visar handlingskraft. Flygplatsen skulle av miljö- och säkerhetsskäl aldrig kunna få tillstånd att byggas idag. Flygplanen lägger en bullermatta över stora delar av huvudstaden och den märkliga särbehandlingen flyget fått genom att få använda det här centrumläget är oförenlig med en modern miljöpolitik, säger David Kihlberg, avdelningschef klimat- och juridik på Naturskyddsföreningen i sin presskommentar.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS