En tredjedel, eller 30 procent, av bolagen på Large Cap-listan arbetar inte med att följa FN:s globala utvecklingsmål. Det framkommer av en hållbarhetskartläggning Aspekta har gjort.
Börsbolag arbetar inte med FN:s hållbarhetsmål
Mest läst i kategorin
Två av tre bolag på Stockholmsbörsens Large Cap-lista arbetar med FN:s globala utvecklingsmål. Det betyder att en tredjedel av Sveriges största börsbolag inte följer något utav FN:s 17 mål. Det visar kommunikationsföretaget Aspektas hållbarhetskartläggning 2018.
”Problem måste lösas gemensamt”. Så står det i regeringens nya Handlingsplan för Agenda 2030, den deklaration som ska stimulera och underlätta för alla samhällsaktörer att sträva mot FN:s 17 globala utvecklingsmål. Näringslivet, och framför allt företagsledare, pekas ut som särskilt viktiga för att ”Sverige ska vara ledande i genomförandet av Agenda 2030, på hemmaplan och globalt”. Ändå har en tredjedel av landets största börsbolag inte kopplat sitt hållbarhetsarbete till Agenda 2030.
— Att så många av börsens största bolag inte följer FN:s mål skulle kunna förklaras med att målen upplevs som alltför generella, vilket kan göra det svårt att övertyga ägare och medarbetare att lägga de resurser som faktiskt krävs för att arbetet ska få effekt, säger Martin Lucander, konsult inom strategisk hållbarhetskommunikation på Aspekta.
Kartläggningen visar även att över 80 procent av bolagen väljer att arbeta med färre än 10 mål. De mest populära målen är Hållbar ekonomiskt tillväxt (Mål 8) och Bekämpning av klimatförändringar (Mål 13). Det genomsnittliga antalet mål per bolag ligger på 8. Det är inget självändamål att följa så många mål som möjligt men valet är viktigt att motivera.
— Många bolag skulle kunna ta lärdom av hur vissa börsbolag i vår kartläggning gör. Dessa väljer att arbeta med ett färre antal utvalda mål, där valet baseras på relevansen för den egna verksamheten. Men bakgrunden till valen måste förklaras. Risken är annars att omgivningen inte förstår varför bolaget avsätter resurser. För att bolag ska kunna dra både kommersiell och förtroendemässig nytta av sitt hållbarhetsarbete krävs det ett strategiskt förhållningssätt till kommunikationen. Fokus måste ligga på att tydligt förmedla det värde som bolaget skapar med hållbarhetsarbetet, säger Linda Molin, seniorkonsult och vice vd på Aspekta, i ett pressmeddelande.