Realtid

Bonnesen: Tiden kritisk faktor bakom Payex-köp

admin
admin
Uppdaterad: 10 maj 2017Publicerad: 10 maj 2017

–Det här var inte en fråga om pengar, utan om hur lång tid det tar att bygga en egen lösning, säger Swedbanks vd Birgitte Bonnesen om köpet av Payex till Realtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På onsdagsmorgonen offentliggjorde Swedbank att man köper PayEX, som sysslar med betalningslösningar, för en okänd summa. Köpet understryker att det blir allt viktigare för bankerna att erbjuda e-handelsföretag attraktiva betalningslösningar.

–Kobinationen av Swedbank och PayEx ger oss nu möjlighet att erbjuda våra kunder möjligheter till fullständiga belalningslösningar. En annan fördel är att PayEx redan finns i hela Norden, i Sverige, Norge, Danmark och Finland, säger Birgitte Bonnesen till realtid.se.

Genom köpet får Swedbank tillgång till både den teknik som redan finns och den som håller på att utvecklas inom PayEx. Leif Karlsson, ansvarig för Swedbanks digitala lösningar, understryker att bolaget har erfarenhet sedan 1972.

–Företaget har funnits sedan 1972 och har successivt utvecklat och gått över till digitala lösningar. Så det innebär att det finns inte bara teknik utan även en stor samlad kunskap, säger Karlsson till realtid.se

Att Swedbank styrde åt detta håll har varit klart en längre tid, dock inte att det var just PayEx man skulle köpa. I likhet med Handelsbanken har Swedbank haft ett utvecklingsprojekt igång inom digitala betalningslösningar, men man har inte kommit lika långt som Handelsbanken.

–Vi valde mellan att bygga vårt eget system eller att köpa PayEx. Men vi har jobbat med PayEx i över 30 år och vet att deras lösningar fungerar, säger Birgitte Bonnesen, som understryker att det var tidsfaktorn och inte kostnaderna som avgjorde beslutet att köpa.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS