I morgon fredag besöker finansmarknadsministern den brittiska huvudstaden i sällskap av representanter från Stockholms Handelskammare, Nasdaq och EQT.
Bolund marknadsför svensk fintech – i London
Mest läst i kategorin
Det framgår av ett pressmeddelande. Besöket syftar till att stärka utvecklingen av den svenska fintech-branschen.
– Vi ser en snabb framväxt i branschen, något som är glädjande både för svenska jobb och för oss konsumenter som får ta del av ny teknik och tjänster som underlättar i vår vardag. Internationellt efterfrågas svenska erfarenheter och jag är stolt att Sverige ses som ett föredöme eftersom så många företag och idéer som kommer härifrån har stora framgångar, säger finansmarknadsminister Per Bolund (MP) i en kommentar.
Minska hindren
Delegationen ska bland annat träffa flera brittiska fintechbolag och besöka inkubatorn Level 39, Citibank samt Financial Conduct Authority – den brittiska motsvarigheten till Finansinspektionen.
– Det blir intressant att ta del av deras erfarenheter som inspiration för vårt fortsätta arbete för att minska hindren och säkerställa en fortsatt stark utveckling, säger Per Bolund.
Vill inte överreglera
I en intervju med Realtid.se förra året berättade Per Bolund att det kan finnas behov av nya regleringar på fintech-området. Just nu utreder regeringen huruvida crowdfunding-branschen behöver stramas upp för att skydda konsumenter, vilket Realtid.se också rapporterat om. Utredningen ska vara klar i september.
– Men jag är mån om att inte överreglera. Det kan leda till att man dämpar utvecklingen så att man inte får någon chans att komma fram med de bästa lösningarna. Ett lagom mått av reglering och lyhördhet mot branschen är som jag ser det den bästa vägen framåt, sa han till Realtid.se i februari 2016.
Mogna lösningar
Han berättade också att han tror att vårt flitiga användande av elektorniska betaltningsmedel banat vägen för det svenska fintech-undret.
– Att vi har varit så pass mogna och tidiga på att adoptera nya tekniklösningar har hjälpt. Fintechbolagen har kunnat visa på att företagen fungerar i praktiken, att kunder använder dem och är nöjda. Det har gjort det lättare att nå ut på globala marknader, sa han till Realtid.se.