Realtid

"Bolaget tar skada av en utdragen budprocess"

Sara Johansson
Uppdaterad: 14 aug. 2017Publicerad: 14 aug. 2017

Haldex styrelse försöker stoppa Knorr-Bremses budprocess. Nu rasar bolaget mot Aktiemarknadsnämnden som skjuter upp beslutet om att avslå förlängningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Haldex har den 2 augusti ansökt hos Aktiemarknadsnämnden om att avslå en förlängning av Knorr-Bremses bud på Haldex, då Knorr-Bremse meddelat att de har för avsikt att ansöka om en förlängning av budfristen till februari 2018.

Haldex skriver att man är av uppfattningen att även målbolaget bör kunna ansöka om behandling av frågan då styrelsen anser att bolaget tar skada av en utdragen budprocess. Aktiemarknadsnämnden uppgav efter att anmälan skickats in att ett beslut i denna fråga skulle tas under ett möte den 16 augusti, enligt ett pressmeddelande från Haldex. På begäran av Knorr-Bremse beslutades det om en extra bolagsstämma i Haldex, dagen efter Aktiemarknadsnämndens möte. Under förmiddagen i dag meddelade Haldex att det var ett stort intresse för bolagsstämman där 53 procent av aktier och röster anmält sig.

"Av de anmälda utgör ZF 20,1%, Knorr-Bremse 14,9%, institutionella ägare och fonder 18,0% samt privatpersoner 0,1%. Haldex gör uppskattningen att av institutionella ägare och fonder utgör hedgefonder ca 12% och institutionella fonder ca 6%. Knorr-Bremse har meddelat att de inte kommer rösta på stämman", framgår det av ett tidigare pressmeddelande.

Snart därefter skickas ytterligare ett pressmeddelande ut från Haldex som meddelar att Aktiemarknadsnämnden idag har fattat beslut om att inte behandla Haldex ansökan utan avvaktar en ansökan från Knorr-Bremse, skriver Haldex i ett pressmeddelande.

– Problemet med dagens besked är ju faktiskt att osäkerheten kvarstår vilket påverkar Haldex negativt och man kan naturligtvis ha synpunkter på att Aktiemarknadsnämnden aktivt undviker att skapa klarhet i den här frågan när de får tillfälle. Samtidigt är vi inte förvånande med tanke på att företrädare för Aktiemarknadsnämndens uttalat sig i media i frågan. Men för styrelsen som har ansvaret att arbeta för bolagets bästa var det ändå en fråga som behövde prövas. I sak förändrar detta ingenting. Styrelsen står fast vid att inte rekommendera en förlängning och ser fram emot den extra bolagsstämman senare i veckan där aktieägarna får möjlighet att komma till tals, säger Jörgen Durban, styrelseordförande för Haldex i en kommentar.

I samband med ansökan till Aktiemarknadsnämnden skickade Haldex ut ett pressmeddelande där bolaget skriver att ytterligare tid skulle minska värdet på bolaget och försämra aktieägarnas möjligheter till att antingen få ett nytt bud på bolaget eller långsiktigt skapa högre aktieägarvärde i egen regi.

"Styrelsen har gjort bedömningen att den är förhindrad att verkställa ett beslut av bolagsstämman enligt Knorr-Bremses förslag. Det skulle nämligen strida mot både aktiebolagslagen och styrelsens skyldighet enligt takeover-reglerna att agera i ägarnas intresse", skriver bolaget vidare i pressmeddelandet.

Redan i slutet av juni 2017 meddelande Haldexs styrelse att den inte längre stödjer Knorr-Bremses bud efter omfattande kritik från den europeiska konkurrensmyndigheten. Styrelsens uppfattning stärktes efter att den amerikanska och europeiska konkurrensmyndigheten bekräftat kritiken genom att besluta om så kallas fördjupad undersökning, enligt pressmeddelandet.

ANNONS

"Sannolikheten för att budet kan godkännas är myckey låg även efter en fortsatt konkurrensrättslig granskning", skriver Haldex.

Styrelsen hänvisar i ett pressmeddelande till den skada som åsamkats bolaget sedan budet från Knorr-Bremse offentliggjordes. Dels har Haldex inte kunnat teckna långsiktiga avtal med kunder. Sammantaget har Haldex inbjudits till åtta större avhandlingar där kunden sedan sagt att de inte kan lägga någon order förrän Haldex ägarsituation har lösts. Kontrakten har ett potentiellt årligt värde över 500 miljoner kronor, skriver Haldex.
Haldex skriver att man inte kunnat ingå eller påbörja strategiska utvecklingsprojekt tillsammans med affärspartners på grund av den osäkra ägarfrågan.
Haldex skriver även att spacialister och nyckelpersoner i bolaget har lämnat. En del är svåra att ersätta, vilket försenar pågående utvecklingsprjekt. Dåvarande vd och koncernchef har även sagt upp sig. Haldex har även haft svårt att rekrytera.

Haldex styrelse uppger även att Haldex ledning och nyckelanställda har ägnat stor del av sin arbetstid åt att biträda KNorr-Bremse istället för att fokusera på verksamheten.

Haldex har dessutom lagt 45 miljoner kronor på arvode till rådgivare och andra konsulter. Endast en bråkdel av kontnaderna som uppstått har Knorr-Bremse stått för, enligt Haldex pressmeddelande.

Haldex skriver vidare bland annat att:

"Den konkurrensrättsliga processen har hanterats långsamt av Knorr-Bremse. Knorr-Bremse har sedan budet lades sagt sig ha en plan för hur godkännande ska uppnås. Haldex har vid upprepade tillfällen efterfrågat en plan utan att få se någon, trots att Knorr-Bremse påstod motsatsen i extern kommunikation. I januari påtalade Haldex skriftligen för Knorr-Bremse att de agerade saktfärdigt och Haldex ifrågasatte varför inte processen fördes framåt och en plan utvecklades. Först därefter utvecklade Knorr-Bremse en plan. Den visade sig, vid diskussion med de europeiska myndigheterna, inte vara tillräcklig och med tilltänkta köpare som riskerar att inte godkännas. Knorr-Bremses fortsatta påståenden om att en plan för godkännande finns är därför inte trovärdiga".

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sara Johansson
Sara Johansson
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

De spås bli vinnande aktier under 2025

Efter ett utmanande år för biltillverkare ser 2025 desto ljusare ut för fordonssektorn, åtminstone om du frågar Deutsche Bank. Storbanken pekar nämligen ut Tesla och svenska Autoliv (börskurs Autoliv) som nyckelaktier att satsa på. Deutsche Banks analytiker ser särskilt positivt på Teslas position inom självkörande teknik, som väntas bli en avgörande konkurrensfördel under 2025. Missa […]