Redovisningsföretaget Bokios grundare Viktor Stensson talar nu ut om lappkastet som fick mängder av kunder att lämna bolaget. Faktum var att han ställde ett ultimatum, där han hotade att själv hoppa av: “Antingen skulle jag få igenom detta med ägare eller styrelse, eller så skulle någon annan driva bolaget”, sa Viktor Stensson under en scenintervju i samband med SaaS Summit.
Bokios finansiella återvändsgränd – grundaren hade fel om strategin
Mest läst i kategorin
Göteborgsbaserade bokföringsbolaget Bokio började som en framgångssaga 2015, då man lanserade gratis webbaserad bokföring åt företagare. Under 2020 gick Bokio ihop med Red Flag och rekryterade även sin ingenjörschef från Spotify. Sedan såldes Bokio till bokföringsgiganten Visma, och det talades om en köpeskilling i miljardklassen – något som grundaren Viktor Stensson dock inte ville kommentera.
Sakta men säkert har dock ’gratis’ fasats ut, och den 1 september i år tog Bokio bort den sista gratisvarianten med omedelbar verkan, vilket fick sociala medier att koka över av inlägg från arga användare.
Viktor Stenssson ville själv inte kommentera detta då, men nu har nättidningen Breakit lyssnat på vad han sa om situationen i samband med evenemanget SaaS Summit nyligen:
“Det är jättetufft, det är klart att många kunder har blivit upprörda. Det har jag full respekt för. Samtidigt måste vi driva bolaget som ett bolag, vi är inte någon välgörenhetsorganisation”, sa Viktor Stensson på scenen, enligt Breakit.
Han berättar också att han insåg att Bokio hamnat i en finansiell återvändsgränd, och förlusterna enbart under 2022 närmade sig 100 miljoner kronor. Trots Bokios löften om bokföring som skulle vara gratis för alltid så ville han fasa ut den möjligheten – och drog detta till sin spets:
“Antingen skulle jag få igenom detta med ägare eller styrelse eller så skulle någon annan driva bolaget. Som tur är fick jag igenom det och nu har vi kommit ut till ett mycket bättre ställe, där vi kan vara på kundens sida”, sa han på scen.
Efter scenframträdandet haffade Breakits reporter Viktor Stensson för att fråga om ingen såg risken med att inte kunna leva upp till löftet ”gratis för alltid”, när det gjordes till en del av affärsidén. Svaret var självkritiskt:
“Det gjorde vi inte. Det var en miss kan man väl säga. Det är klart man kan förstå varför folk är förbannade. Samtidigt måste vi göra det som är rätt för bolaget, och det var detta. Och då finns det inte så mycket att göra”, svarade Viktor Stensson.
Han vill heller inte gå in på hur avtalet med Visma är konstruerat men tillbakavisar i bestämda ordalag för Breakit att priset på de resterande delen av bolaget skulle vara en faktor i beslutet att överge gratisstrategin.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.