"Man måste vara medveten om kulturella skillnader och sättet att göra affärer. Till exempel vill asiater ofta att vi ska arbeta med fast prissättning, även när vi inte vet vad arbetet kommer att omfatta". Det säger Mårten Willamo, Sverigechef på Bird&Bird.
Bird&Bird: "Våra klienter har blivit mer globala"
Mest läst i kategorin
Advokatbyrån Bird&Bird växer snabbt. Under de senaste tio åren har byrån öppnat 19 nya kontor i tre världsdelar. Idag har Bird & Bird 30 kontor i Europa, Mellanöstern och Asien. Totalt har byrån kontor i 20 länder världen över. Huvudkontoret ligger i London.
– Våra klienter har blivit mer globala, förklarar Mårten Willamo, Managing Partner på Bird&Birds Sverigekontor, tillväxtstrategin.
Bird&Bird bildades formellt år 1846 i England. Redan vid dess grundande riktade byrån in sig mot dåtidens innovatörer. När sedan tekniken gjorde det möjligt för uppfinningar och idéer att spridas snabbare växte behovet att skydda dem. Byråns fokus på teknikintensiva branscher är tydligt. Arbetsgruppen commercial, som bland annat innefattar IT-rätt, är den grupp som idag växer snabbast. Arbetsgruppen sysselsätter åtta jurister, men klienternas fortsatta efterfrågan av rådgivning inom bland annat GDPR och andra regulatoriska frågor gör att arbetsgruppen har potential att växa.
– Arbetsgruppen kan mycket väl fördubblas inom kort, säger Mårten Willamo.
Han upplever att samarbetet mellan de internationella kontoren fungerar väl och att företagskulturen som bygger på gemenskap och samarbete är densamma.
Visserligen sätter det engelska kontoret mycket av standarden, men det finns ändå en nationell och kulturell frihet i varje land. Det nordiska samarbetet är extra starkt och något som byrån satsar på att fördjupa.
– Vi har sjösatt en nordisk struktur som gör att vi kan dela på resurserna, framförallt det som vi kallar för “Business Service” och som innefattar allt som inte är juridik.
Bird&Bird ingick ett samarbete med den kinesiska advokatbyrån Albright för drygt ett år sedan och Mårten Willamo ser en tydlig trend i att antalet asiatiska och amerikanska kunder växer.
– Sverige har en bra teknikutveckling och är därför intressant för många amerikanska och asiatiska aktörer. Dessutom finns det många fonder som vill göra investeringar här.
Vilka är utmaningarna när man arbetar med internationella kunder?
– Man måste vara medveten om kulturella skillnader och sättet att göra affärer. Asiater är till exempel mycket prismedvetna och vill ofta att vi ska arbeta med fast prissättning, även när vi inte vet vad arbetet kommer att omfatta. Det kan förbrylla en traditionell advokat, som prissätter utifrån antal arbetade timmar.
En dialog kring prissättningen har även blivit vanligt bland byråns svenska klienter, vilket kan bero på en ökad prismedvetenhet hos klienterna.
– Här är det viktigt att ha en tydlig dialog. Ingenting ska komma som en överraskning, säger Mårten Willamo.
Just nu pågår ett generationsskifte på Bird&Birds kontor i Stockholm. Fyra av byråns delägare, som alla var med och grundande kontoret i Stockholm 2000, har under det senaste året i enlighet med partneravtalet frånträtt partnerskapet vid uppnådd ålder och lika många nya delägare har börjat.
– Nu är det upp till oss att förvalta det som den tidigare generationen skapade, och samtidigt blicka framåt och satsa på den vidare utvecklingen av verksamheten.