För första gången betalar svenskar oftare med betalappar än kontanter, enligt en ny riksomfattande undersökning från Insight Intelligence. "Användandet av vissa nya betaltjänster har ökat med upp till 64 procentenheter på bara ett par år", säger Lukas O Berg, vd på Insight Intelligence.
Betalappar kör om kontanter
Mest läst i kategorin
Det är femte året i rad som analys- och kommunikationsbyrån Insight Intelligence, i år i samarbete med Länsförsäkringar bank, SEB, PayEx och Svensk handel genomfört undersökningen där 1000 svenskar svarat på frågor om betalningar.
I årets undersökning syns ett tydligt trendskifte. När det kommer till betalningar som görs veckovis eller oftare används kontanter och betalappar lika mycket. Vid månatliga betalningar är det däremot tio procent fler som säger sig använda betalappar än det är som säger sig använda kontanter (38%). Det är också fler som svarar att de sällan eller aldrig använder kontanter jämfört med betalappar.
– Det har hänt mycket inom den svenska betalmarknaden de senaste fem åren. Betalbeteenden som varit självklara i decennier har förändrats markant. Användandet av vissa nya betaltjänster har ökat med upp till 64 procentenheter på bara ett par år, säger Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence.
Undersökningen bygger på svar från 1000 svenskar mellan 16 och 74 år som under november 2017 intervjuats genom Sifos slumpmässigt rekryterade, riksrepresentativa webbpanel.
Undersökningen och rapporten ”Sverige betalar 2017” har tagits fram i samarbete med Niklas Arvidsson, forskare på KTH och specialiserad på frågor som rör utvecklingen av betalmarknaden.
– Det finns en lång tradition för bankerna att standardisera och effektivisera sina system. Dessutom var de svenska bankerna nog ganska utmanade av att kollektivtrafikbolag gav telekomföretag i uppdrag att leverera betaltjänster. Det skapade ett konkurrenstryck, sa Niklas Arvidsson i en intervju med Realtid.se för två år sedan.
Han tillade att Sverige också är ett ingenjörsland med stort teknikintresserat och ett land som ligger långt fram i den digitala världen.
– Då är det också lättare för bankerna att ta fram den här typen av tjänster. Dessutom har vi en väldigt stor smartphone-användning, sa Arvidsson och syftade på bland annat Swish.