Just nu kontaktar bedragare konsumenter och påstår sig arbeta för FI, i syfte att lura till sig pengar.
Bedragare påstår sig arbeta för Finansinspektionen
Mest läst i kategorin
Bedragarna tar kontakt via telefon eller mejl. De erbjuder hjälp med att få tillbaka pengar som konsumenten tidigare har investerat. Bedragarna har även kontaktat personer som inte har investerat några pengar, och erbjudit dem utbetalningar av kryptovaluta. Ibland använder bedragarna en mejladress där varianter av namnet Finansinspektionen ingår. Det förekommer även att de avslutar mejlet med Finansinspektionen eller använder FI:s logotyp. Det framgår av ett pressmeddelande.
FI har inte något räddningsprogram för att hjälpa konsumenter att få tillbaka förlorade pengar. FI hjälper heller inte till med återbetalningar för personer som förlorat pengar i investeringsbedrägerier.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.