I dag kl 08.00 öppnar BDO dörren till nya lokaler och nya möjligheter. Revisionsbyrån hoppas att lokalbytet också ska vara en positionsförflyttning på marknaden.
BDO slår upp portarna på Sveavägen
Mest läst i kategorin
Efter 21 år i betongkolossen Garnisonen på Karlavägen i Stockholm, flyttar revisionsbyrån BDO till nya lokaler på Sveavägen 53 i centrala Stockholm.
– Det är inte bara en fysisk flytt, utan vi ser det också som att vi tar en ny position på marknaden, säger kontorschef Jakob Tenselius.
När Realtid ringer upp på fredagseftermiddagen är han på plats i de nya ljusa lokalerna. Vid lunchtid på fredagen utrymdes de 3200 kvadratmeterna på Karlavägen för gott. Kl 08.00 på måndag morgon ska allt vara klart på Sveavägen.
– Vi går från 3200 till 4000 kvadratmeter kontorsyta, men det är framför allt de gemensamma utrymmena som får mer plats. Beläggningsgraden på kontorsplatserna är 60-70 procent så där finns inget behov av att öka, även om vi blir fler.
De nya lokalerna är ett så kallat aktivitetsbaserat kontor där det finns allt från traditionella skrivbord till andra sorters miljöer som passar för samtal, inläsning eller externa möten.
Det mer centrala läget kommer att medverka till fler fysiska möten, tror BDO. Tidigare kan det ha funnits ett visst inbyggt motstånd att ta sig från Karlavägen och in till city för att möta en kund.
Inte minst kommer den nya adressen och de nya lokalerna att göra det mycket mer attraktivt för kunderna att komma till BDO.
– Vi har redan branschens nöjdaste kunder och en av de saker de uppskattar är vårt bemötande så det bygger vi vidare på, säger Jakob Tenselius.
I de nya lokalerna finns möjlighet för kunderna att låna rum för exempelvis företagets styrelsemöten, och BDO:s medarbetare kan i så fall inleda med en dragning i någon aktuell fråga.
– Vi kommer även att kunna anordna mingel och nätverksträffar, säger Jakob Tenselius.
Satsningen bygger på en förvissning om att såväl adressen som lokalerna betyder mycket för varumärket och företagets image. I förhållande till kunden men även för medarbetarna.
– Framför allt handlar den här flytten om att skapa stolthet och energi i organisationen. Den kommer att stärka vårt varumärke och göra att vi agerar med självsäkerhet i vår rådgivning, säger Jakob Tenselius.