Realtid

Bankernas digitala arbete går för långsamt

Nästan hälften av bankerna uppger att deras digitala satsningar främst sker inom "front office".
admin
admin
Uppdaterad: 07 juli 2016Publicerad: 07 juli 2016

Anställ digitalchefer, ta hjälp av IT-avdelningarna och samarbeta med fintech-startups. Det är budskapet i en färsk rapport av IDC som manar till tempohöjning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I veckan berättade Realtid.se om Nordeas och Swedbanks nya digitala avdelningar som ska främja innovation och hitta startup-partners.

– Målet är att bli den bästa digitala banken i framtiden, sade avdelningens tillförordnade chef Lotta Lovén till Realtid.se på onsdagen.

Men generellt är europeiska bankers intresse för digitalisering ganska svalt. Bara en av fyra har en övergripande strategi för det, enligt en färsk SAP-rapport som IDC Financial Insights genomfört. Över 250 banker ingår i undersökningen som fått namnet ”Digital-Ready Bank”.

Nästan samtliga, 96 procent, uppger att de har något digitalt projekt igång. Samtidigt svarar närmare hälften, 44 procent, att satsningarna främst sker inom "front office" och därmed i första hand är riktade mot kunder.

Uppstår "innovationsöar"

Enligt rapportförfattarna är det problematiskt att i så hög grad fokusera på kundnära digitala aktiviteter. Anledningen: Det kan leda till "innovationsöar" som hindrar den digitala utvecklingen från att spridas till hela organisationen.

Ynka en av fem banker förlägger sina digitala projekt inom "back office", medan endast 24 procent ser det digitala förändringsarbetet som en del av en större organisatorisk strategi.

Rapportförfattarna konstaterar också att bankernas digitala satsningar tenderar att vara allt för kortsiktiga och i för hög utsträckning inriktade mot olika typer av förbättringsåtgärder kring datasäkerhet.

ANNONS

Behövs fler CDO:s

För att få bukt med problemen kan en lösning vara att anställa en digitalchef (CDO), menar de. I dagsläget har dock bara 21 procent gjort det, bland annat Nordea och Swedbank för att ta två svenska exempel.

Å andra sidan har över hälften av de svarande en innovationschef (CIO). Men det räcker inte. Det behövs också en CDO som kan få hela banken att dra åt samma håll.

Spanien och Portugal ligger i framkant på det området, medan det i Frankrike är vanligare att vd:n har det övergripande ansvaret för digitaliseringsfrågor. Enligt rapporten väntas dock hälften av världens banker ha en digitalchef år 2020.

Viktigt involvera IT-enheten

Nordiska banker utmärker sig inte i undersökningen, men är något bättre än snittet på att involvera sina IT-avdelningen på ett tidigt stadium – vilket också är en stark framgångsfaktor.

57 procent av de tillfrågade uppger att nu avslutade projekt som tidigt hade involverat IT-avdelningen var bland de mest framgångsrika.

Ändå är det bara knappt hälften som gör det och här ligger Mellanöstern och Afrika i framkant. Och en fjärdedel uppger att de ratar IT-avdelningar under hela processen.

ANNONS

Franska banker ratar fintech

Förutom att anställa en digitalchef är det också viktigt att bankerna samarbetar mer med fintech-bolag. Trots det ser fortfarande 30 procent dessa företag främst som konkurrenshot. Det är tydligast i Frankrike. Åtta av tio franska banker betraktar fintech-startups som konkurrenter.

Mest positiva till fintech-startups är de italienska bankerna där nära hälften ser dem som potentiella samarbetspartners. I Storbritannien gör fyra av tio det vilket speglar landets mognad på fintech-området, enligt rapporten.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS