Konsumenter och företag litar alltmer på robotmjukvara för att sköta ekonomifrågor.
Bankerna satsar på rådgivning, konsumenterna på robotar
Mest läst i kategorin
Att bankerna satsar ännu mer på kundrådgivning är en trend som förstärks av den accelererade digitalisering som pandemin påtvingats. En ny undersökning av IT-bolaget Oracle visar samtidigt att vi människor litar mer på robotar än på våra medmänniskor för att sköta vår ekonomi. Med det sagt så satsar även bankerna på just robotar och automatisering.
I samband med pandemin har oron för ekonomin bland konsumenter och företagsledare ökat, likväl inställningen till vilka vi litar på för att få hjälp med våra finanser, enligt rapporten. Hela 67 procent av alla undersökningsdeltagare litar mer på robotar än på människor för att sköta deras finanser. Bland företagsledare litar 77 procent mer på robotlösningar än på sina egna ekonomiavdelningar, i synnerhet för att upptäcka bedrägerier, skapa korrekta fakturor eller göra ekonomiska analyser.
Vidare tror 56 procent av företagsledarna att robotar kommer att ersätta mänskliga finansiella rådgivare under de kommande fem åren. Motsvarande siffran bland konsumenterna är 42 procent. Vidare litar 63 procent av konsumenterna mer på robotar som ekonomiska rådgivare än på människor.
– Robotar i det här sammanhanget syftar på mjukvara som använder AI och automatisering för att lösa uppgifter som människor traditionellt utfört, vilket är en naturlig utveckling med tanke på de effektivitetsfördelar som dessa smidiga tekniska lösningar innebär. Och i slutändan så är det ju ändå vi människor som driver processerna framåt samt övervakar utvecklingen. Det säger Pelle Ewald, Sverigechef för Oracle, i en skriftlig kommentar.
Undersökningen har genomförts av Oracle, finansiella experten Farnoosh Torabi och undersökningsföretaget Savanta och omfattar fler än 9 000 konsumenter och företagsledare från 14 länder.