Realtid

"Banker måste se affärsnyttan med PSD2"

Peter Ekdahl är MD på konsultjätten Accenture Strategy i Norden. Han arbetar främst med rådgivning för bank- och finanssektorn Foto: Press
admin
admin
Uppdaterad: 09 apr. 2018Publicerad: 09 apr. 2018

Svenska storbanker hanterar EU:s nya betaltjänstlag för mycket som en regelbörda, menar Accenture-konsulten Peter Ekdahl. "Compliance ger begränsade affärsmöjligheter" säger han.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Som Realtid.se tidigare berättat ser Peter Ekdahl – manager director på Accenture Norden Strategy – flera stora  bankutmaningar.

En av dem är EU:s nya betaltjänstdirektiv, PSD2. Lagen införs i maj i Sverige och ersätter PUL. Den innebär i huvudsak att europeiska banker, men även banker utanför EU med europeiska kunder, inte längre får hemlighålla kunders konto- och transaktionsdata.

Kunder kan välja att dela med sig av sådan information till exempelvis en fintech-app. Syftet är att stärka konsumentmakten och bryta bankernas monopolliknande ställning på finansmarknaden.

Fintech-startups kan bygga egna tjänster på datan. Ett exempel är SEB-delägda ekonomiappen Tink som redan använder bankkunders kontoinformation i sin lösning, genom samarbetsavtal med svenska storbanker. Finansbranschen har generellt kommit ganska långt med sina PSD2-förberedeler. Men Peter Ekdahl ser ändå orosmoln.

– De har en del arbete kvar och behöver skapa användbara affärsstrategier. Det finns en tendens att främst se PSD2 som en regelbörda och att banker investerar för mycket i compliance som ger begränsad affärsnytta, säger Peter Ekdahl till Realtid.se.

Han förordar så kallad ”open banking” för att skapa affärsmässighet i PSD2. Nordea var först i Sverige med en sådan lösning. Banken sjösatte i slutet av förra året en plattform med öppna API:er; ett gränssnitt som delar konto- och transaktionsdata med fintech-startups och mer etablerade fintechbolag. Över 700 aktörer hade i december förra året registrerat sig på Nordeas plattform.

Gunnar Berger som ansvarar för plattformen på Nordea har tidigare sagt till Realtid.se att han vill skapa ett ”Appstore för banktjänster” med hjälp av plattformen och att banken ska få fram tio egna fintech-produkter varje år.

– Open banking öppnar upp kanaler för att skapa nya lösningar i samverkan med fintechbolag, säger Peter Ekdahl som konsultat mycket åt Nordea sedan mitten på 90-talet.

ANNONS

Finns risk att fintech-startups tar med sig bankernas data och går, utan tanke på samarbete?

– Ja visst men det är ett större problem om bankerna försöker låsa in data. Rätta vägen är att öppna upp det här och se det som en strategiskt möjlighet, säger Peter Ekdahl.

– Det fanns liknande fenomen under dotcom-åren men de var trögare och tekniken för att skapa open banking-lösningar mot kunder var långt ifrån lika bra då som nu.

Nordea ligger i dag i framkant på området, men konkurrenterna arbetar i en liknande riktning. De har dock inte varit lika öppna med det. Swedbank har exempelvis ett open banking-projekt igång som presenterades i början av året. Banken har också närvaro på flera hubbar och har investerat i abonnemangsappen Mina Tjänster. Danske bank har, i främst Danmark, varit pionjär inom robotik och artificiell intelligens samt nya digitala tjänster i allmänhet, enligt Peter Ekdahl.

Många nordiska banker deltar även i ”advisor boards” samt sponsrar och coachar fintech-aktörer. Allt fler banker startar också egna investeringsfonder som investerar i fintech eller delinvesterar i acceleratorprogram. Accenture har exempelvis ett program i London som involverar flera nordiska banker.

– De samverkar kring utveckling av nya lösningar och tjänster och har i programmen tillgång till varandra. Det är viktigt att samarbeta eller åtminstone ta intryck av fintech, säger Peter Ekdahl.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Svenskarnas fondsparande når nya rekordnivåer

23 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]