Den webbaserade juristbyrån har lanserat tjänsten de själva ville ha. Avtalsportalen erbjuder säker förvaring och skötsel av avtal i molnet.
Avtal24 lanserar molntjänst för aktiv förvaring av avtal
Mest läst i kategorin
Den nya molntjänsten för säker hantering av avtal är en typisk produkt för Avtal24.
– Den svarar mot ett kundbehov men är också sprungen ur vårt eget behov. Det är ofta så vi arbetar. Exempelvis när vi skulle skaffa ett CRM-system så visade det sig att det fanns inget bra för juridisk verksamhet, så vi byggde vårt eget. Det är samma sak med avtalsportalen, berättar Magnus Stein, vd och grundare för Avtal24.
Tjänsten inkluderar både digital förvaring och bevakning. Molntjänsten möjliggör att företag på ett strukturerat sätt kan förvara och hantera sina avtal digitalt, med åtkomst när och var som helst. Varje dokument och avtal kan även kopplas till ett alarm som ger automatiska notiser vid viktiga tidpunkter.
Möjliga tilläggstjänster innefattar E-signering, posthantering och översättning. Dessutom kan man genom ett knapptryck få affärsjuridisk rådgivning.
– Syftet är att förenkla vardagen för företagare. Jag vet själv hur tidskrävande avtalshantering kan vara i ett växande företag. Vi har utvecklat den här tjänsten i nära samråd med flera av våra samarbetspartners och utgått mycket utifrån vår egen situation – hur hade vi velat ha det? Nu är det dags att lansera till övriga marknaden, säger Magnus Stein.
Portalen gick live för två veckor sedan, men har inte börjat marknadsföras ännu. För hugade finns möjligheten att testa gratis i en månad. Därefter gäller priset 99 kronor i månaden för grundutbudet.
För tilläggstjänsterna gäller en “pay as you go”-modell. Ingen kund ska behöva betala för något den inte behöver, samtidigt ska allt finnas inom ett knapptryck, är företagets filosofi.
Magnus Stein ser även framför sig att avtalsportalen kan kopplas med andra tjänster som en företagare använder, exempelvis en bokföringstjänst.
– Tjänsten är byggd med API:er som kan kopplas till olika leverantörer. Det ska också vara enkelt för kunden att byta tjänst om den vill, säger Magnus Stein och fortsätter:
– Man måste göra en så bra tjänst att kunden vill stanna, det ska inte vara någon inlåsningseffekt. Nöjda kunder är enda sättet att bli bra på lång sikt.
Under utvecklingsfasen har Avtal24 benchmarkat sin tjänst mot marknaden och fått responsen att den är den hittills mest heltäckande tjänsten för avtalshantering. Den har dessutom starkt fokus på användarvänlighet.
Hur mycket har den kostat att utveckla?
– Ett antal miljoner. Förhoppningen är att den ska vara återbetald inom 18 månader, säger Magnus Stein.
Avtal24 samarbetar med ett antal företag i exempelvis finansbranschen. När kunderna till dessa partnerföretag, exempelvis banker, har behov av juridiska tilläggstjänster är Avtal24 där och löser dem snabbare än kunden hinner googla sitt behov.
Ungefär hälften av Avtal24:s kunder kommer via partners, resterande hälften har hittat till företaget via webben eller genom någon av de större reklamkampanjer som företaget kört under åren.
– Förutom möjligheten att själv upprätta skräddarsydda affärsjuridiska avtal, erbjuder vi nu även digital förvaring och hantering på ett smidigt och säkert sätt. För oss är detta ett naturligt steg och en del i vår satsning på företagsmarknaden, avslutar Magnus Stein.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.