Realtid.se avslöjar varför Glimstedts pressmeddelande om Humlegårdens försäljning av en fastighet på Stureplan fick fastighetsbolagets vd att se rött.
Avslöjat pris gjorde Humlegården rasande
Mest läst i kategorin
Häromdagen rapporterade Realtid.se om Glimstedtdelägaren Pontus Kågermans erinran från Advokatsamfundets disciplinnämnd.
Varningen tilldelades advokaten som ansvarig för att hans byrå skickade ut ett pressmeddelande i juli 2010 om en fastighetstransaktion utan att ha fått klartecken från klienten.
Transaktionen gällde Humlegårdens försäljning av fastigheten Styckjunkaren 6 vid Stureplan i Stockholm till fastighetsbolaget Olov Lindgren.
Anmälaren
var Humlegården vars vd Per-Arne Rudbert avböjde att kommentera frågan.
Enligt nya uppgifter till Realtid.se var det inte själva pressmeddelandet i sig som låg bakom de upprörda känslorna utan att prislappen på fastigheten – 150 miljoner kronor – avslöjades.
Saken bekräftas av nyhetssajten Fastighetsaktiens redaktör Stefan Fröjdendahl, som bevakar fastighetsbranschen och följde affären på nära håll.
Efter att själv ha räknat på en sannolik köpeskilling i juni och kommit fram till ett intervall på 144–153 Mkr (se Fröjdendahls artikel från juni 2010) visade Glimstedts pressmeddelande en månad senare att han hade haft rätt.
Där nämndes köpeskillingen på 150 miljoner. Uppgiften fick spridning i Dagens Juridik och i Fastighetsaktien.
– Humlegården blev jävligt förbannade, säger Stefan Fröjdendahl som var uppe på Humlegårdens direktion och diskuterade pressmeddelandet med dem.
– Glimstedt ville väl skryta om att de hade gjort en bra affär, men nu har de förmodligen förlorat förtroendet och en kund, fortsätter han.
Som mångårig fastighetsskribent tycker han att det var starkt av Glimstedt att gå ut med priset, om än oprofessionellt då parterna i affären hade kommit överens om att inte avslöja det.
– Att Glimstedt gick ut med summan var väl bra för marknaden, men kanske inte så bra för Humlegården och Olov Lindgren.
Glimstedts informationsansvariga hälsar att man inte har några kommentarer, men att man beklagar det inträffade och kontinuerligt ser över sina rutiner.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.