Avanza är enda finansvarumärket bland Sveriges topp-tio mest rekommenderade varumärken. Men Swedbank och Nordea återfinns bland de som förbättrat sin position mest jämfört med i fjol.
Avanza mest rekommenderade varumärket inom finans – Swedbank ökar mest
Mest läst i kategorin
Toyota toppar listan över Sveriges mest rekommenderade varumärken, enligt YouGov BrandIndex 2021. Samtidigt är SJ det varumärke som gjort den största positiva förflyttningen jämfört med 2020. Det rapporterar Kvalitetsmagasinet med hänvisning till Yougov.
På topp-tio-listan utmärker sig Avanza som det enda varumärket inom finans, och landar en tionde plats. Men hela tre banker återfinns bland de varumärken med den största positiva förändringen under 2021, jämfört med 2020. Swedbank är banken som förbättrar positionen mest och finns på tredjeplatsen med 39,3 poäng (33,0).
Erik Ljungberg är chef Group Brand, Communication & Sustainability på Swedbank.
Vad betyder det här för er?
– Swedbank har arbetat hårt efter krisen 2019 med att leva värderingarna och vara öppen i kommunikationen kring vad som gick fel i penningtvättsfrågorna. Vi har också velat visa i vår kommunikation hur vi går framåt med hållbarhet som ledstjärna – vi vill bidra till ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart.
Vad tror du ligger bakom framgångarna?
– Vi är jätteglada att se att förtroendet för varumärket ökar. Jag tror att öppenheten i kombination med att vi fokuserar hårt på kundnära kommunikation och vad vi kan göra för de många kunderna i deras vardag, gör att det går åt rätt håll. Men vi har mer att göra här. Arbetet fortsätter.
Efter Swedbank kommer Nordea med 36,0 poäng (31,0) och Ica Banken med 49,7 (44,8).
Jämförelsevis fick Toyota 85,9 poäng och Avanza 76,8 poäng i årets rankning.