I augusti släpptes Avanza Global med rekordlåg avgift på 0,05 procent – och redan har fondens nettoinflöde passerat en miljard kronor. "Vi har fått bra respons för att den är så billig", säger Avanzas fondchef Åsa Mindus Söderlund till Realtid.se.
Avanza Global passerar en miljard: "Låga avgiften lockar"
Mest läst i kategorin
Avanza Global lanserades för en dryg månad sedan och är en så kallad tracker- eller matarfond. Därmed investerar den minst 85 procent av sitt kapital i den globala indexfonden Amundi Index MSCI.
Amundi Index MSCI är i sin tur exponerad mot över 1.500 värdepapper i marknader som USA, Kanada, Europa, Japan och Asien. Det ger en bra diversifierad, menar Avanzas fondchef Åsa Mindus Söderlund. Och redan nu uppgår Avanza Globals nettoinflöde till över 1 miljard kronor.
– Det ser väldigt positivt ut och vi har fått väldigt bra respons för att den är så billig. Vi har varit prispressare länge och det vill vi fortsätta vara genom att erbjuda världens just nu billigaste globalfond, säger hon till Realtid.se och fortsätter:
– Vårt motto är att vi vill ge mer till våra kunder och mindre till banken, och vi har redan gjor mycket på courtage-sidan och nu vill vi fortsätta på fondsidan.
Ni marknadsför produkten som ”världens billigaste fond”. Hur vet ni att den är det?
– Vi har gjort en undersökning med Morningsstar Direct som visar att den är billigast utifrån vår definition, till exempel att det är handelsklasser som är tillgängliga för retailmarknaden. Det finns ju även handelsklasser som bara är öppna för institutionella investerare.
Vad är fördelen med en matar- eller trackerfond av det här slaget?
– Om vi skulle ha startat en egen sådan här produkt hade det kostat mer för andelsägarna, men nu får vi köpa in oss i en fond på 3 baspunkter . Och ju större fonden är, ju mindre behöver du som förvaltare handla, vilket också pressar ned transaktionskostnaderna.
Vad ligger fondens totaltavgift på?
– Avanza tar 0,05 procent och sedan betalar andelsägarna 0,03 för själva fonden. Därutöver tillkommer transaktionskostnaderna, vilket resulterar i en totalkostnad på 0,10 .
Det kan jämföras med andra lågprisfonder som SPP Global och Länsförsäkringar Global som har avgift 0,20 plus transaktionskostnader.
Enligt Avanza har den nya globalprodukten bidragit till ökad kundtillströmning – och i september passerade nischbanken 800.000 kunder. Typkunden är fortsatt en man i 30-årsåldern bosatt i storstad, men kundstocken blir alltmer jämställd med 40 procent kvinnor bland de nya kunderna.
Hur stor andel av kundökningen kan hänföras till Avanza Global?
– Vi har ett väldigt bra inflöde av kunder generellt sätt, och när vi lanserar nya produkter brukar kundinflödet stärkas ytterligare tack vare vårt starka varumärke, säger Åsa Mindus Söderlund som dock inte har några färdiga siffror att presentera.