Polestars värdering på 20 miljarder dollar är vidunderlig, men bleknar i jämförelse med Tesla. Enligt relativitetsteorin är den rimligt värderad, rymden är krökt, men observerad med vanliga ekonomiska måttinstrument, så är båda på syrefri höjd. Det skriver Realtids Per Lindvall.
Är Polestar mer än en fyrverkeripjäs?
Mest läst i kategorin
Min gamle kollega Anders Fernstedt hävdade i slutet på 90-talet när han jobbade för Startup Factory i Silicon Valley att det var ”style over substance” som gällde där och då. Imagen, paketeringen, var den nya hårdvalutan. Så här drygt 20 år, en it-krasch och en finanskris senare så är vi där igen, med råge. Pakteringen är om inte allt, så det mesta. Volvos och Geelys börsnotering av sin elbilstillverkare Polestar tar till det konventionella tricket, när de ska sälja in sin sparprodukt, aktien, till den unga ”Fire-generationen” som aldrig har upplevt en rejäl kris, en megakändis.
Vi får veta att Leonardo Dicaprio har köpt in sig i Polestar. Inte olikt vattvällingstillverkaren Oatlys uppvisning med Oprah Winfrey och Natalie Portman och köp-nu-betala-senare företaget Klarna där Asap Rocky fick hoppa in som ”Vd-för en dag” och där Lady Gaga har gjort några gig. För mig är detta inget annat än ett dyrt men billigt trick – ”style over substance”.
Paketeringen är viktig. Paketeringen är värdet. Från 1998-2015 räckte det med att ett bolag med en intressant idé men oprövad försäljning, oprövad verklig konkurrens och skalbarhet värderades till 1 miljard dollar för att vara något riktigt hett, en enhörning, en ”unicorn”. Denna ”unicornstatus” skapade en magneteffekt för kapital och, kanske, talang. I dag skall man ha minst tio hornbeklädda havremjölkdrickande hästar Oatly. Polestar lyckas få in tjugo av samma monetäraras under huven. Klarna säger att de närmar sig 50 hästar efter den senaste finansieringsrundan.
Jag ska ärligt säga att jag tror inte på detta. (Om det inte redan har framgått) Förr eller senare så kommer blicken från ett lite mindre exalterat investerarkollektiv att falla in från sidan och de kulissliknande konstruktionerna blir lite tydligare.
Polestar värderas således till 20 miljarder dollar. De är inget helt nytt bolag. De har både produktion, sin el-SUV Polestar 2 byggd på en Volvo XC40-plattform, och den har fått goda recensioner även om priset runt 660 000 kronor i Sverige är lite högt. Kommande Polestar 3 är 20 procent upp på det. Försäljningen av bilar beräknas till 1,6 miljarder dollar i år och den kvalificerade gissningen, prognosen, är att omsättningen ska vara uppe i 6 miljarder kronor till 2023 när man hoppas sälja 290 000 bilar. Polestar har i samband med Spac-noteringen och finansieringsrundor också stärkt kassan med runt 2 miljarder dollar.
Man kan naturligtvis spekulera i varför Volvo och Geely väljer att särnotera Polestar, men en rimlig gissning är att de vill underbygga värdet på Volvo inför sin egen börsnotering. Volvo vill väl inte hamna i samma värderingsträsk som BMW som värderas till P/E -tal på 5, men som beräknas sälja 280-300 000 el- och elhybrid bilar i år och som ska ha 23 rena elmodeller på marknaden till 2023. BMW genererade ett fritt kassaflöde på 50 miljarder kronor bara under andra kvartalet i år och den samlade forsknings och utvecklingsbudgeten är tre gånger Teslas och 25 gångar Polestars kassa. BMW:s värde ligger på 50 miljarder dollar.
Men allt bleknar från det starkaste margnetflödet Tesla. Teslas värderingen är nu 774 miljarder dollar. Bolaget tjänar nu visserligen pengar. Det fria kassaflödet var i andra kvartalet 619 miljoner dollar. Försäljningen av bilar på rullande tolvmånaders basis är nu uppe i 700 000. Jämfört med kvartal två, tungt pandemianstruket, i fjol så fördubblades försäljningen. BMW ökade sin elbilsförsäljning med 150 procent under samma period.
Teslas värdering torde innehålla väldigt mycket luft, även om man räknar in alla andra verksamheter, självkörande taxibilar, energilagring, solceller, föräkringar och bitcoin som finns uppklistrade på Tesla-affischen.
Och då har vi inte plockat in den andra jättarna VW och Toyota i jämförelsen. De satsar långt mer än BMW på att ta fram konkurrenskraftiga elbilar och ligger inte så långt efter försäljningsmässigt. Och det finns ett stort koppel av ytterligare konkurrenter, både från konventionella tillverkare och start-ups.
Många vill dra analogier till smartphones , där de tidigare dominanterna Nokia och Ericsson (med Sony-Ericsson) utmanövrerades helt. Eller också vill man dra paralleller till nätverksjättar som Alphabet (Google), Facebook och Microsoft, liksom Apple, till den sköna nya elektrifierade och uppkopplade bilvärden.
Men in min bok är de senare anomalierna, undantagen. Min bedömning är att elbilar kommer att ha än lägre förädlingsvärde än vad konventionella bilar har, eftersom de kommer att bli svårare att produktdifferentiera än konventionella bilar. Lite hårdraget är en elbil batterier med fyra hjul och en ratt med en tillkopplad smartphone. Ratten kan eventuellt komma att plockas bort.
Den som lever får se, 2023.