AMF gör digital storsatsning och ska inom några år avveckla hela sitt gamla it-system. ”Ny disruptiv teknik och uppstickare som nyttjar den vänder uppochner på affärsmodeller, säger pensionsbolagets it-chef Lena Ringström.
AMF:s it-chef: "Vi byter ut hela rörsystemet"
Kan ett stort pensionsbolag avveckla sin stordator och gamla it-infrastruktur? Det var temat för AMF:s it-chef Lena Ringströms föreläsning på Insuretech 2017 på onsdagen. Konferensen hölls i de ombyggda gamla Spårvagnshallarna på Jarlaplan i centrala Stockholm. Arrangörer var Finansliv, Breakit och Moderna Försäkringar.
Lena Ringström har varit it-chef på AMF i tre år. I början kretsade hennes arbetuppgifter mycket kring att digitalisera och automatisera delar av AMF:s organisationella processer för att få ner kostnaderna.
I dag ligger fokus främst på att utveckla användarvänliga och flexibla kundtjänster som också överensstämmer med EU:s kommande dataskyddsreglering GDPR som införs i maj nästa år.
– Ny disruptiv teknik och uppstickare som nyttjar den vänder uppochner på alla affärsmodeller i försäkringsbranschen. Vi är helt enkelt tvungna att ställa om, sa Lena Ringström under sitt anförande.
Hon gav en målande bild av komplexiteten i bolagets totalt 65 olika datasystem.
– Enorma datamängder flödar igenom dem. Vi har cirka 115 miljoner listrader vid bokslut och tar dagligen emot cirka 350.000 kundmeddelanden. En stor utmaning är att, trots denna komplexitet, skapa en enhetlig upplevelse i alla kanaler ut mot slutkund.
Ett första steg togs 2009 då AMF implementerade Inca. Men att migrera allt innehåll från ena plattformen till den andra var ett enormt arbete, enligt Lena Ringström.
– Men felutfallet var ändå minimalt. Vi fick alla decimaler rätt i överföringen. Sedan systembytet har vi också lyckats sänka de årliga kundavgifterna med 300 miljoner kronor. Man kan säga att vi har bytt ut vårt rörsystem samtidigt som produktionen fortsatt som vanligt.
Med hjälp av nya fräscha system har AMF, enligt egen utsago, lyckats skapa enhetligare villkor och sänkt kundavgifterna med 300 miljoner kronor per år, medan snittavgiften halverats från 260 till 130 kronor. Den nya plattformen har också inneburit att bolaget kunnat slopa totalt tolv datasystem – och inom några år ska hela"stordatorn" vara avvecklad, avslöjade Lena Ringström.
– Vår stordatorplattform bygger på teknik från 80-talet som är otroligt stabil och fungerar väl med AMF:s stora volymer. Men med modern infrastruktur förenklar vi framtida migrering och integrering av data på olika sätt. Vi har tidigare knappt vågat röra våra gamla system för att de varit så komplexa.
Medför denna it-effektivisering personalnedskärningar?
– Nej, tvärtom. Vi kommer snarare att behöva utöka vår personalstyrka. Men det blir mindre av repetitiva arbetuppgifter.