Norsketablerade Meltwater, där Altor har varit ägare sedan 2012, köper Linkfluence, ett franskt företag som använder artificiell intelligens för att utvinna kundinsikt från sociala medier, för 50 miljoner euro.
Altorbolaget Meltwater köper franskt AI-bolag
Linkfluence är Meltwaters nionde förvärv och det första sedan noteringen på Euronext Growth i december förra året. Det franska företaget grundades 2006 och har idag 150 anställda samt LVMH, Nike, Danone, Pernod Ricard, Toyota och Epic Games på kundlistan. Det framgår av ett pressmeddelande.
– Marknadsundersökningar är en industri på 73 miljarder dollar som historiskt sett varit beroende av manuellt arbete. Vi har imponerats av Linkfluences långvariga kundrelationer med några av världens mest krävande företag och företagets banbrytande ansträngningar att använda smarta algoritmer och sociala medier för att automatisera marknadsundersökningar. Genom att kombinera Linkfluences prisbelönta SaaS-lösningar och expertis inom marknadsundersökningar och Meltwaters globala närvaro med 50 försäljningskontor på sex kontinenter, kommer vi att vara väl positionerade för att vara drivkraften bakom automatiseringen av denna industri, säger John Box, vd för Meltwater i en skriftlig kommentar.
De andra företagen som Meltwater har förvärvat (efter att Altor gick med på ägarsidan 2012) är Infomart, Sysomos, Datasift, Algo, Cosmify, Klarity, Wrapidity och Encore Alert.