Altor-bolaget BTI Studios går samman med asiatiska Iyuno Media Groups. Totala intäkterna för gruppen uppgår till cirka 2 miljarder kronor. ”Vi ser en långsiktig explosion i efterfrågan”, säger Altors partner Klas Johansson som öppnar för en delexit genom börsnotering om några år.
Altor-bolag i megafusion
Mest läst i kategorin
Riskkapitalbolaget Altor förvärvade det svenskgrundade ljudsättningsbolaget BTI Media år 2017. I dag avviserar riskkapitalbolaget om en stor fusion mellan BTI Studios och asiatiska Iyuno Media Groups, vilka båda tillhör två av de fem största bolagen i branschen. I och med sammanslagningen blir bolaget en av de två största aktörerna på marknaden.
– Det blir en av två ledarna i en industri som står inför en väldigt stark tillväxtfas. Det är spännande i sig men också vilka kunder man får access till. Man kommer upp i en helt annan nivå, säger Klas Johansson, partner på Altor.
Klas Johansson berättar för Realtid att bolagen kompletterar varandra. BTI Media är starka i Europa där tillgången till dubbingkapacitet och lokala kunder är stor i länder där man talar tyska, italienska, franska men bolaget har även en stark kundbas i Amerika. Iyuno Media Group har en stark position i Asien.
– Det som verkligen är kittlande är att Iyuno Media Groups har ett teknikkunnande och en teknisk plattform som kan skapa väldigt spännande värden för både BTI:s kunder och nuvarande medarbetare.
Altor blir bolagets dominerande ägare tillsammans med Iyuno Media Groups grundare David Lee. Finansiella muskler kommer även från Shamrock Capital och Soft bank Ventures Asia.
– Vi tycker att det är bra att vi har flexibilitet på ägarlistan också. Shamrock fokuserar bara på investeringar inom media och film. De har relationer och kunskap i Los Angeles som är extremt värdefullt. När vi lägger till Softbank som har sin teknik, automatisering och digitalisering då matchar vi även på ägarsidan.
Vad betyder denna fusion för Altor?
– BTI har sedan det grundades av Björn Lifvergren haft en fantastisk utveckling. Bolaget har från sin svenska bas, gått in i Europa och vi har lyckats tagit oss in i USA där man blivit en stor leverantör till Netflix som är en viktig och krävande aktör. Det är en otrolig resa.
Parallellt på scenen finns Disney och Facebook som har sina egna streamingtjänster. När Klas Johansson ska berätta hur stor branschen blivit talar han om streamingwars där fler vill göra som Netflix.
– De vill ha leverantörer som kan erbjuda ur ett globalt perspektiv, kan ge dem hela lösningen. För att vi ska kunna erbjuda det måste vi etablera oss på en rad olika ställen i Asien där vi i dag inte är. I och med fusionen med Iyuno kan vi bättre konkurrera om de volymer som kommer av streamingwars.
Vad har hänt med marknaden sedan ert förvärv, 2017?
– Det har varit lite blandat. Det som är viktigt för oss som tittar långsiktigt på detta är att det kommer nya aktörer och de etablerade fortsätter att växa sina investeringar i content, innehåll.
– Sedan vi kom in har både Disney, Apple och Amazon committat till investeringar långt över det vi hade trott. Det som är fint med detta är att dessa aktörer går globalt, de sänder och säljer till så många länder som möjligt. Det gör att de kommer behöva ännu mer localization-tjänster än vad man tidigare hade när man bara gick till en marknad. Vi ser en långsiktig explosion i efterfrågan i att kunna erbjuda tjänster till många länder.
Bolaget kommer att verka under namnet Iyuno Media group och vara baserat i London med verksamhet i Asien, Nordamerika och Europa i totalt 36 länder. Mycket av produktionen sker i Europa, Frankrike, Italien och Tyskland.
– Det är en väldigt diversifierad organisation där det sker väldigt mycket lokalt. Att ha ett ställe i London där ledningsgruppen kan samlas är värdefullt när de är ute och reser så mycket. I London finns det även ett antal listade peers som är relevanta att jämföra sig med och då är det bra att vara nära dem.
Tillväxtmarknader som är spännande i det längre perspektivet är Kina och Afrika där man bara börjat med denna typ av tjänster.
Hur kommer marknadsvärdet se ut för hela gruppen?
– Högt hoppas och tycker vi. Vi brukar inte kommentera detta och det gör vi inte denna gång heller. Men vi kommer ha kombinerade revenues lite under 200 miljoner euro, säger han och konstaterar att det är långt ned till nästa aktör.
Hur lång är denna investering?
– Än så länge är vi i ett tidigt skede, drygt två år. När vi gjorde den här investeringen tittade vi på efterfrågekurvorna som kan bli väldigt attraktiva på kort tid. Nu ser vi väldigt lång och attraktiv tillväxt inefterfrågan och ser att detta kan bli en lång investering för Altor där vårt mandat med långsiktig investeringshorisont kan komma väl till pass. Vi kör i gång nu och ser vad bolaget har för behov.
Klas Johansson öppnar även för att det kan bli aktuellt med en börsnotering av bolaget som en delexit där Altor kan ligga kvar längre.
– Det är en tänkbar väg. Om man jämför med hur bolagen värderas på börsen så börjar analytiker och investerare att uppskatta attraktiviteten i den här marknaden. Det har att göra med den långsiktiga efterfrågandekurvan.