Almi Invest säljer sitt innehav i e-handelsbolaget Virtusize till ett japanskt konsortium för 111 miljoner kronor.
Almi säljer uppstickaren Virtusize
Mest läst i kategorin
Almi Invest har varit delägare i Virtusize sedan 2015 och försäljningen av e-handelsbolaget ger en intäkt på 11 miljoner kronor, eller drygt tre gånger investerat kapital.
– Vi är mycket nöjda med vår investering i Virtusize. Med de nya ägarna i ryggen blir bolagets position ännu starkare, säger Lars Videnros investeringschef på Almi Invest.
Virtusize utvecklar digitala tjänster som hjälper e-handlare att kommunicera storlek och passform på kläder och accessoare, vilket annars kan vara en tröskeln för att handla kläder online. Virtusize finns idag på närmare 100 e-handlare runt om i världen, bland annat Acne Studios, Uniqlo och Balenciaga. Under 2017 växte försäljningen kraftigt, framförallt på den asiatiska marknaden, och bolaget uppnådde lönsamhet.
– Vi kommer att satsa vidare i Sverige och Europa samtidigt som vi stärker vårt team i Tokyo. Våra nya ägare är ledande inom e-handel och modeindustri i Asien och kommer att ge oss tillgång till inte bara kapital men också nya marknader och användare, säger Andreas Olausson tillträdande vd Virtusize, i ett pressmeddelande.
Japan, Korea och Kina är stora e-handelsmarknader där konsumenter efterfrågar mer detaljerad information och hög service från e-handlare, vilket passar Virtusizes produkter särskilt väl. I Japan har bolaget redan en dominant position med cirka 20 procent av den totala e-handeln av kläder.
– Virtusize är ett innovativt företag med stor global potential. Vår strategi framåt är att stärka vår portfölj med nytänkande företag och Virtusize går i linje med detta. Vi ser fram emot ett gott samarbete med teamet på Virtusize, säger Shinichiro Hori, vd på Yahoo Japan Capital.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.