Realtid

Almi säljer uppstickaren Virtusize

Virtusize utvecklar digitala tjänster som hjälper e-handlare att kommunicera storlek och passform på kläder
admin
admin
Uppdaterad: 20 juni 2018Publicerad: 20 juni 2018

Almi Invest har varit delägare i Virtusize sedan 2015 och försäljningen av e-handelsbolaget ger en intäkt på 11 miljoner kronor, eller drygt tre gånger investerat kapital.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Vi är mycket nöjda med vår investering i Virtusize. Med de nya ägarna i ryggen blir bolagets position ännu starkare, säger Lars Videnros investeringschef på Almi Invest.

Virtusize utvecklar digitala tjänster som hjälper e-handlare att kommunicera storlek och passform på kläder och accessoare, vilket annars kan vara en tröskeln för att handla kläder online. Virtusize finns idag på närmare 100 e-handlare runt om i världen, bland annat Acne Studios, Uniqlo och Balenciaga. Under 2017 växte försäljningen kraftigt, framförallt på den asiatiska marknaden, och bolaget uppnådde lönsamhet.

– Vi kommer att satsa vidare i Sverige och Europa samtidigt som vi stärker vårt team i Tokyo. Våra nya ägare är ledande inom e-handel och modeindustri i Asien och kommer att ge oss tillgång till inte bara kapital men också nya marknader och användare, säger Andreas Olausson tillträdande vd Virtusize, i ett pressmeddelande.

Japan, Korea och Kina är stora e-handelsmarknader där konsumenter efterfrågar mer detaljerad information och hög service från e-handlare, vilket passar Virtusizes produkter särskilt väl. I Japan har bolaget redan en dominant position med cirka 20 procent av den totala e-handeln av kläder.

– Virtusize är ett innovativt företag med stor global potential. Vår strategi framåt är att stärka vår portfölj med nytänkande företag och Virtusize går i linje med detta. Vi ser fram emot ett gott samarbete med teamet på Virtusize, säger Shinichiro Hori, vd på Yahoo Japan Capital.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS