Almi Invest investerar 1,5 miljoner kronor i Madden Analytics, ett SaaS-bolag inriktat på effektivisering inom e-handel och retail genom bättre datadelning mellan varumärken och återförsäljare.
Almi Invest investerar i SaaS-bolaget Madden Analytics
Mest läst i kategorin
I emissionen på totalt 4,8 miljoner kronor deltar också ett antal privata investerare.
Maddens tekniska lösning fördjupar samarbetet mellan varumärken och återförsäljare med hjälp av bättre transparens och analys av genomförsäljning och varulager. Madden ger varumärken möjlighet att följa försäljning och lager i realtid hos sina viktigaste återförsäljare, vilket innebär en helt annan mätbarhet jämfört med att följa traditionell B2B-försäljning.
Madden Analytics startades av Axel Jacobsson (tidigare grundare av Nividas Eyewear) och Petter Flordal (Boston Consulting Group), samt ett utvecklingsteam med lång erfarenhet från e-commerce och retail-teknologi.
– Madden Analytics är i ett tidigt skede, men med ett starkt team som har de kompetenser som krävs för att ta sig an den intressanta möjlighet man identifierat, säger Jens Bäckbom, Investment Manager på Almi Invest. Deras typ av tjänst har blivit standard på andra marknader – till exempel i USA – vilket pekar på stor potential på den europeiska marknaden. Detta gör att vi ser positivt på Maddens möjligheter att lyckas.