På tisdagen hölls japanska Fujitsus världsturnerande konferens och mässa "World tour" på Stockholmsmässan i Kista. AI, blockchain och molnlösningar stod i fokus bland talarna.
"Allt handlar om slutkunden i dag"
Mest läst i kategorin
Det var nästan fullsatt i den stora åhörarsalen när moderator Frida Boisen, digitalchef på Bonnier, klev upp på scenen framför en gigantisk bildskärm för att hälsa alla välkomna. Hon presenterade dagens huvudteman: Innovation och vikten av samarbete i vår digitala värld.
Därefter välkomnande hon Fujitsus Sverige- och Skandinavienchef, Karin Schrell, upp på scenen.
– Sverige är näst bäst i världen på digital innovation efter Schweiz. Men vem bryr som Schweiz; i dag är Norden i fokus. Vi slår de dessutom i hockey, skojade Karin Schrell och syftade på Sveriges seger mot Schweiz i hockey-VM i maj.
Hon nämnde också att eventet syftar till att stärka banden mellan Sverige och Japan. Därefter uppmärksammade Japans ambassadör i Stockholm, Jun Yamazaki, att länderna firar 150 år av diplomatiska förbindelser.
Han efterföljdes av Shigeru Saski, CEO på Fujitsu med ansvar för bolagets techlaboratorium. Shigeru Saski talade främst om digitala framtidstrender.
Han berättade att det år 2030 finns 41 städer med fler än tio miljoner invånare. Jorden befolkningsantal ökar från dagens 7 miljarder till 8,3 miljarder människor. En miljard väntas vara över 65 år.
Japan, som har den högsta medellivslängden i världen, kommer att ha störst andel äldre om tolv år. De över 65 år väntas utgöra 32 procent av den japanska befolkningen år 2030, följt av USA (21 procent), Kina (16 procent) och Tyskland (31 procent). Japans medellivslängd ökar från dagens 84 år till 90.
E-handeln exploderar och är värd 40 triljoner euro redan under 2019, en fördubbling sedan 2015. Om tolv år är den transnationella e-handeln tre gånger större än i dag.
Han berörde också framtidens arbetsmarknad. Efterfrågan ökar främst på ingenjörer och experter på ny teknologi som AI och blockchain.
Globaliseringen tilltar ytterligare och gränser mellan länder suddas, ur ett handelsperspektiv, nästan ut helt. AI och självkörande fordon minskar leveranstiden på varor. Alla leveranser är helt automatiserade år 2030.
Automatiseringen tilltar med så kallad ”förklarande AI” som bygger på ”big data” som ligger till grund för prediktiva analyser. ”Förklarande AI” kan effektivisera exempelvis sjukvård, olika investeringsmetoder, medicinforskning, elnät och förutse och mildra följderna av naturkatastrofer.
Han gjorde sedan reklam för ett Fujitsu-utvecklat AI som känner av människors känslolägen. Istället för att be konsumenter betygsätta en kundtjänsts kundbemötande kan detta AI ”läsa av” kundens känslostämning och ge kundtjänsten en ”känslorapport” i realtid. AI:t kan även analysera känslouttryck utifrån blickar och ögonrörelser. Hur etisk detta är berörde aldrig Shigeru Saski.
Efter Shigeru Saski intog Ayesha Khanna scenen. Hon är medgrundare av och vd för Addo AI i Singapore, som utvecklar applösningar för så kallade ”smarta städer”. Det är ett samlingsbegrepp för digitaliserade, uppkopplade och hållbara städer – en ”titel” som bland annat Stockholm aspirerar på.
Urbaniseringen skapar förstås ett stort tryck på infrastruktur, konstaterade Ayesha Khanna inledningsvis. Det ökar ockå behovet av personaliserad information till medborgare från myndigheter och till konsumenter från bolag.
– I dag handlar allt om att komma så nära sina slutkunder som möjligt, sa Ayesha Khanna under sitt anförande.
Hennes bolag Addo AI erbjuder en AI-baserad app till Singapore-borna. Appen samlar och visar alla tillgängliga färdmedel för stunden, såväl kollektivtrafik som hyrbilar och hyrcyklar. Därefter kan den sömlöst sy ihop en resa och betala den åt användaren. AI.t ser till att resan blir så kort och billig som möjligt.
Ayesha Khanna passade också på att hylla regeringen i Singapore som subventionerat experimentverkstäder för AI-utveckling, samt bidragit till att skapa nya utbildningar på området.
Men tekniken är ett tveeggat svärd, påminde hon. Robotar snor jobb i framtiden. Hon exemplifierade med roboten Baxter som kostar runt 25.000 dollar och som riktar sig till mindre företag inom tillverkningsindustrin.
– Det är i dag en så kallad ”co-bot” i dag, men kommer den ta hennes jobb? Ja, antagligen i framtiden och sådana utmaningar behöver vi tala om, sa Ayesha Khanna, samtidigt som hon visade en bild på en anställd i en mindre fabrik som köpt in Baxter.