"Allt fler företag och organisationer letar efter en ny sorts kommunikationsbyrå som klarar av att knyta samman strategi, reklam, PR, digitalt och media. De söker en partner som levererar insiktsdriven kreativitet, som kan hantera den ökade komplexitet som präglar dagens medielandskap och som förstår hur gränssnittet mellan näringsliv och samhälle ser ut". Det säger David Orlic, vice vd och kommunikationschef på Prime.
"Allt fler företag letar efter en ny sorts kommunikationsbyrå"
Mest läst i kategorin
David Orlic, vice vd och kommunikationschef på kommunikationsbyrån Prime, kommenterar:
Vad har hänt hos er under det gångna året?
– 2016 var Primes mest framgångsrika år någonsin, sett till både omsättning och kreativa priser. 2017 hade kunnat bli ett år av konsolidering – istället tryckte vi gasen i botten och förändrade byrån i grunden. Vi växte med femtio nya medarbetare, men bara fyra av dem kom från PR-branschen. Vi startade Prime Development, en datadriven analys- och innovationsenhet som huvudsakligen jobbar med digital transformation. Vi lanserade Prime Perspectives: en samtalsserie med de mest tongivande personerna inom svensk kommunikation och marknadsföring. Vi var med och utvecklade Politikerveckan Järva till en ny demokratisk mötesplats för hela Stockholm. Tillsammans med våra kunder genomförde vi projekt som satte ny standard inom integrerad kommunikation (McDonald’s – Gör Donken), destinationsmarknadsföring (Visit Sweden – 72h Cabin), folkhälsa (Trygg-Hansa – Alkobojen), hållbarhet (Node Pole) och artistsamarbeten (Google – Translate Tour). Som strategisk partner till några av Sveriges största organisationer har vi jobbat särskilt mycket med att driva positiv förändring i ljuset av #metoo – det har också inneburit att vi tittat självkritiskt på vår egen organisation och agerat för att förbättra våra egna rutiner.
Vilka har de största utmaningarna varit?
– Den som jobbar med kommunikation och anseendefrågor tvingas idag hantera en ny typ av kriscocktail där digitala mediers hastighet, upplösningen av intern och extern kommunikation, ökad konsumentmakt, medborgarjournalistik och framväxten av storskaliga desinformationskampanjer ändrar spelreglerna totalt. Utmaningen är att bygga resilienta företag som klarar av att navigera i en värld där konflikt är det nya normala. Nyckeln är att lyckas koppla ihop separata discipliner som kommunikation, marknadsföring och HR – något som är lättare sagt än gjort.
Har ni sett nya kundmönster under 2017?
– Allt fler företag och organisationer letar efter en ny sorts kommunikationsbyrå som klarar av att knyta samman strategi, reklam, PR, digitalt och media. De söker en partner som levererar insiktsdriven kreativitet, som kan hantera den ökade komplexitet som präglar dagens medielandskap och som förstår hur gränssnittet mellan näringsliv och samhälle ser ut. Det är ingen hemlighet att Prime vill vara den partnern.
Vilka är de största trenderna inom er bransch just nu?
– På en makronivå förändras spelplanen i grunden av digitaliseringen: advanced analytics, marketing automation, microtargeting, programmatic och liknande buzzwords upptar mycket av marknadsavdelningarnas tid just nu. Mycket kapital är i rörelse när medieinvesteringar flyttar online, vilket lockar nya aktörer – det märks inte minst på att konsultjättarna köper upp byråer på löpande band för att integrera dem i deras övergripande erbjudanden. Det är en spännande utveckling, men leder också till svåra kulturkrockar mellan affärsstrategi och kreativitet när vitt skilda kompetenser och organisationer förväntas samarbeta. Den här dynamiken mellan människor med helt olika bakgrund är något som Prime och vårt systerföretag United Minds jobbat länge med och gjort till vår största styrka – det är själva kärnan i vår kultur.
Vad händer hos er under 2018?
– Målsättningen är att fortsätta attrahera de bästa talangerna och vara en plats där människor kan växa, utmanas och utvecklas. Kombinationen av spetskompetenser inom strategi, kreativitet och samhälle gör att vi kan ta huvudansvaret för stora varumärken och hjälpa organisationer att lösa komplexa problem. När det kommer till konkreta uppdrag ska vi bland annat vara med och bidra till att öka antalet direktinvesteringar i Sverige, säkerställa några av våra myndigheters bärande funktion i samhället, stötta några av landets största företag genom stora omställningar och genomföra två politikerveckor på en månad.