Hur är ”framtidens chef”? Enligt ledarskapsexperten Alexander Holmberg ställs allt högre krav på tydlighet, och på samarbetsförmåga, om man ska nå framgång som ledare.
Expert: "Med rätt kunskap om kommunikation kan man bli president"
Mest läst i kategorin
Alexander Holmberg är en flitigt anlitad ledarskapsexpert som håller kurser och föreläsningar för bland annat ledningsgrupper. Kunder är många olika typer av företag, bland annat av en av storbankerna. Realtid Karriär tog ett snack med Alexander för att höra hans syn på "framtidens chef" och på vilka som är de största framtida ledarskapsutmaningarna.
Vad är det oftast man vill ha hjälp med när man kontaktar dig?
– Det vanligaste problemet i dag är skiftet från den mer traditionella synen på chefer till en modernare syn på chefer. Från den coachande, handledande "för snälla" chefen, till en tydlig chef som säger "så här ska vi göra, det där gjorde du bra men det där var mindre bra". Men egentligen är det inte alls snällt att som chef inte vara tydlig, det blir bara rörigt. En modern chef är tydlig med vad han förväntar sig av var och en, och det är något svenska chefer har problem med. Det är också vanligt att chefer tror att de varit tydliga men att deras underlydande ändå har uppfattat det på ett helt annat sätt. Det är ju ganska symptomatiskt att sex av tio chefer enligt undersökningar känner en otrygghet kring sin chefsroll.
Kan du utveckla det där med tydlighetens roll lite?
– Det jag som chef säger tolkas ju av mina medarbetare. Kommunikationen präglar ledarskapet så otroligt mycket mer än man fattat förut, visar ny forskning. Så en viktig utgångspunkt är att ställa sig frågan "Hur kommunicerar jag?" och "Vad händer när jag kommunicerar i rollen som ledare?". Man kan påverka sitt sätt att kommunicera väldigt mycket, och detta utan att man ska behöva anpassa bort vem man är.
Så om en underlydande missuppfattar det jag som chef har velat förmedla – beror det då mest på mig som chef eller på den underlydande?
– Det beror på båda, på den relation man har. Och det kraftigaste som kan förbättra en relation är hur vi kommunicerar med varandra. Det gäller alla relationer.
Vad är då en "modern chef"?
– En chef har två ansvar, nämligen att leda och fördela arbetet. När man tittar på de mål i arbetsdomstolen där chefer är inblandade så har konflikten alltid sin grund i att chefen brustit i att leda och fördela arbetet. Chefen har varit "för snäll" och undvikit att ta tag i den där konflikten som känts lite jobbig. Undvikit att ta tag i problemet. Detta är en kulturell grej som jag tror att vi är på väg ut ur.
Vad bör vara den främsta drivkraften för en modern chef?
– Att vara ärlig. Ärliga ledare är tydliga ledare.
Du har nämnt USA:s president Donald Trump som ett exempel när det gäller tydligt ledarskap. Förklara.
– Jag förordar absolut inte ett "trumpet" ledarskap, men man kan konstatera att Trump kommunicerar på ett liknande sätt som Obama gjorde och båda är extremt tydliga. Obama kommunicerade med utgångspunkt från sin egen magkänsla, och letade sedan efter feedback som stämde med hans beslut; precis så gör Trump också. Obama pratade i tidsordning "först, sedan, sist", det gör Trump också. Båda pratar "ifrån-orienterat", det vill säga om vad vi behöver sluta göra för att kunna uppnå någonting. Detta är exempel på två ledare som verkligen förstår hur de kommunicerar, och därmed når ut. Trump når fram med sina budskap, han är glasklar, precis Obama var. Det är en viktig egenskap hos en ledare. Hos båda börjar beslutet hos dem själva, detsamma gäller för de flesta höga chefer. När man jämför Donald Trump och Hillary Clinton så upptäcker man helt motsatta språkmönster; hon börjar med återkoppling för att först därefter ta beslut på egen magkänsla. Därför anade jag redan i somras att Trump skulle vinna. Slutsatsen är att med rätt kunskap om kommunikation kan man till och med bli president i USA.
Men Sverige är ju trots allt inte USA; har har vi trots allt ett visst mått av jante, allt för självgoda personer har svårt att bli omtyckta…
– Även i Sverige behöver vi få vara lite självgoda, mer än vad vi är i dag i alla fall. Om man som chef har lyckats med sina mål har man rätt att vara stolt över det, men detta kan såklart ibland uppfattas som självgodhet. I Sverige är vi tyvärr ganska snabba med att döma andra och på att peka finger. Istället borde vi vara mer nyfikna på vad just den här andra människan drivs av – vad finns det bakom? Det är ju våra olikheter som föder förändring och för utvecklingen framåt.
Vart är vi på väg när det gäller ledarskap? Hur är "framtidens chef"?
– Det som kommer och som alla chefer måste jobba mer med är "det närvarande ledarskapet". Framtidens chef behöver vara nyfiken på dem hen jobbar med. Hen måste känna sina medarbetare bättre, och det gör man inte genom "tummen up" på Facebook.
Vad betyder digitaliseringen för ledarrollen?
– För dig som är chef innebär digitaliseringen att det ställs väldigt mycket högre krav på din tydlighet och förmåga att samarbeta. De chefer som inte fattar och anpassar sig till den stora förändring som pågår kommer inte att vara kvar. Punkt slut. Digitaliseringen gör saker och ting både lättare och svårare. Din yrkestitel kanske inte förändras, men garanterat hur du jobbar. Och hur du jobbar tillsammans med andra. Du kommer i högre grad behöva jobba tillsammans med andra, som har andra nya kompetenser, för att kunna ge en helhetsleverans till en kund. Detta öppnar upp för nya partnerskap och samarbeten.
Rubrikerna på dina olika föreläsningsteman gör en verkligen nyfiken, så därför undrar jag om du till sist skulle kunna ge en väldigt kort sammanfattning av några av dessa. Till att börja med:
"En lyckad miss – om hur du misslyckas som ledare".
– Du får lära dig vad som händer om du är otydlig som ledare, vilka konsekvenserna blir. Vi utgår från dina egna misslyckanden, med ett visst mått av humor förstås. Du får möjlighet att reflektera över dina egna beslut, men också tips på hur du kan bemöta usla chefer i din vardag.
"Den passionerade medarbetaren"…
– Bara två procent av alla medarbetare upplever passion i sin yrkesvardag. Men hur får man som grupp eller ledare engagemanget och passionen att blossa upp igen? Ska man som ledare bygga passion måste man visa att man står för det man tror på.
"Språkmönster"…
– På samma sätt som vi har invanda beteendemönster, på samma sätt har vi ett visst språk och ett visst sätt att säga saker på. När man väl förstår att man inte ÄR sitt språk, och att man kan anpassa sitt språk, så inser man att det är mycket mer effektivt att anpassa sitt språk än att anpassa sitt beteende. Det är genom att anpassa min kommunikation som jag når fram. Du får redskap till en tydligare och mer genomtänkt kommunikation, vilket är A och O om du exempelvis ska ha ett svårt samtal, förhandla eller inspirera andra människor.
"Att leda modigt"…
– Det är bara att se till sig själv; vilka ledare ser jag upp till? Jo dem som vågar stå för det de tror på. Som har modet att våga adressera det de tycker är fel i en organisation, men utan att vara fördömande eller elak. Mod är en viktig egenskap hos en ledare.