Evry säljer konsulttjänster inom it och digitalisering till de flesta nordiska storbankerna. Nu storsatsar konsultbolaget även på artificiell intelligens. "Det ersätter arbetsuppgifter, men nya jobb skapas", säger Sverige-vd:n Fredrik Almén till Realtid.
"AI utvecklas extremt snabbt"
Mest läst i kategorin
Fredrik Almén tillträdde 2015 som Sverige-vd på Evry. Dessförinnan jobbade han på it-tjänstkoncernen CGI i Sverige med ansvar för mjukvaru- och affärsprocesstjänster. Han ingick även i ledningen.
Evry finns i Norge, Sverige, Finland och Danmark, men är störst i förstnämnda. Fredrik Almén beskriver bolaget som en ”helhetsleverantör inom digital transformation”. Det är också marknadsledande på AI, enligt Almén och storsatsar nu även på blockchain, tekniken bakom bitcoin. Moln- och olika säkerhetslösningar är också i fokus i ljuset av EU:s nya datalag GDPR som införs 25 maj i Sverige och ersätter PUL.
– Inom finansbranschen har vi en otroligt stark position med vår kärnbanksplattform. Vi jobbar med mer eller mindre alla de stora bankerna, säger han.
Storbanker dras med gamla kärnbanksystem som måste bytas ut eller kompletteras och anpassa sig till nya lagkrav. De vill också ha hjälp med cybersäkerhet.
– Det är ingen it-fråga längre utan en strategisk fråga på ledningsnivå på grund av ökade krav och för allmän oro .
Bolaget ser därmed fortsatt stor efterfrågan på sina tjänster. Ambitionen är att växa snabbare än marknaden i år. Fredrik Almén vill inte ge några mer konkreta tillväxtmål, då bolaget är noterat.
Evry har hittills vuxit både organiskt och genom förvärv. Under första kvartalet 2018 köpte bolaget Findwise med 120 anställda i Göteborg och som även har verksamhet i Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn och Polen. Företaget är specialiserat på AI-analys av så kallad ostrukturerad data. Dessförinnan förvärvade man även Netrelations, verksamt inom digitala affärsmodeller, också Göteborgsbaserat, men med 400 medarbetare. Företaget har även verksamhet i Stockholm och Malmö.
– Det handlar om att bygga upp kompetens som marknaden efterfrågar och vi tittar löpande på nya förvärvsobjekt, säger Fredrik Almén.
Som Realtid.se tidigare berättat är målet också att nyanställa 500 i Sverige i år inom alla branscher bolaget verkar i: tillverkning, offentliga sektorn retail, transport, industri och finans.
Hur ska ni lyckas rekrytera så många?
– Det är en stor utmaning för det är en tuff marknad att hitta rätt kompetens på. Vi konkurrerar inte längre bara med våra gelikar om talanger, utan även med banker och startups. Men vi är ett innovativt företag som jobbar med starka partners och som kan erbjuda spännande projekt. Vi behöver dock synas i digitala kanaler och på relevanta högskolor där kompetensen finns.
28 procent av Evrys anställda är kvinnor. Målet är att den andelen ska öka och bolaget har bland annat skapat mentorsprogrammet ”Female at Evry”.
– Ska vi rekrytera 500 många är det viktigt att vi kan locka kvinnor till företaget. Det har varit en mansdominerad bransch, men nu märks ett skifte. Men vi har inte satt något specifikt jämställdhetsmål.
I dagsläget har bolaget totalt 9.000 anställda, varav 1.700 i Sverige. Bolaget har även 2.000, främst utvecklare, i Bangalore, Indiens ”Sillicon Valley”.
Evry tillhör de topp tre största it-tjänstföretagen i Norden med cirka sex procent av it-marknaden i Sverige. Bolagets styrka ligger i att både kunna leverera traditionella it-tjänster och digitalisera kärnprocesser.
– Sverige är fortfarande en väldigt fragmenterad marknad. Därför sker det en del konsolidering framåt, tror jag.
Norden förblir huvudmarknad där det finns stor ”efterfrågan på en stark leverantör som kan uppfylla kundernas krav på lokal leverans”, enligt Fredrik Almén.
– Vår ambition är att förstärka vår position i Norden som är vår hemmamarknad. Det finns fortfarande mycket att göra här. Vi har en modell som passar den nordiska marknaden och ligger i framkant de krav som ställs på lokal leverans, men även inom säkerhet.
Bolaget samarbetar med IBM, Microsoft och Google och skapar skräddarsydda kundlösningar baserade på teckakjättars plattformar och tjänster. Trenden är att använda molnlösningar och API:er från externa leverantörer istället för att göra allt själv.
Evry storsatsar även på artificiell intellens (AI).
– Teknologin utvecklas extremt snabbt och kognitiv kundtjänst kan effektivisera processer väldigt mycket. Vi jobbar även själva med den typen av lösningar och ser stora effekter hos oss.
Tar AI över bank- och finansjobb i framtiden?
– Det ersätter en del arbetsuppgifter, men historiskt sett har det skapas nya jobb trots tekniska revolutioner. Så jag är inte orolig för massarbetslöshet. Men standardprocesser bör automatiseras, exempelvis vissa finansiella processer och kundtjänst.
En annan het teknologi är blockchain, tekniken bakom bitcoin. Blockchain kan liknas vid ett register eller en databas och lämpar sig för värdeöverföring och dokumentverifiering.
– Men det är ingen universallösningar, men tekniken kan vara användbar om den används på rätt sätt. Som ett exempel har vi ett samarbete med Lantmäteriet, Landshypoteket bank och SBAB kring hur man kan använda blockchain för underlätta fastighetsaffärer framgent, säger Fredrik Almén.