Realtid

AI ska sköta bankernas kundkontakt

Foto: Caleb Goessling/Phil Bond/Wikimedia Commons.
admin
admin
Uppdaterad: 30 mars 2017Publicerad: 30 mars 2017

Tre av fyra banker tror att artificiell intelligens (AI) sköter merparten av deras kundkommunikation inom tre år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Artificiell intelligens (AI) är en het trend som väntas få stort genomslag i många branscher, även i bank- och finansindustrin. Tre av fyra banker uppger att de tror att merparten av deras kundkommunikation kommer att skötas av AI-system inom tre år.

Det framgår av en enkätundersökning som konsultbolaget Accentures genomfört och som ligger till grund för rapporten " Accenture banking technology vision 2017". 600 globala toppbanker, techexperter och forskare har deltagit i undersökningen.

Fyra av fem av de svarande väntar sig att AI revolutionerar deras informationsinsamling. Och mer än en tredjedel tror att teknologin bidrar till att göra den digitala och virtuella kundupplevelsen mer lik ett fysiskt kundmöte. Samtidigt räknar ett majoritet av de svarande med att många kunder fortsatt kommer att efterfråga fysiska möten på bankkontor.

60 procent uppger även att de främst kommer att använda AI för datainsamling och dataanalys.En lika stor andel uttrycker dock oro för hur persondata ska skyddas.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Svenskarnas fondsparande når nya rekordnivåer

23 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]