Tre av fyra banker tror att artificiell intelligens (AI) sköter merparten av deras kundkommunikation inom tre år.
AI ska sköta bankernas kundkontakt
Artificiell intelligens (AI) är en het trend som väntas få stort genomslag i många branscher, även i bank- och finansindustrin. Tre av fyra banker uppger att de tror att merparten av deras kundkommunikation kommer att skötas av AI-system inom tre år.
Det framgår av en enkätundersökning som konsultbolaget Accentures genomfört och som ligger till grund för rapporten " Accenture banking technology vision 2017". 600 globala toppbanker, techexperter och forskare har deltagit i undersökningen.
Fyra av fem av de svarande väntar sig att AI revolutionerar deras informationsinsamling. Och mer än en tredjedel tror att teknologin bidrar till att göra den digitala och virtuella kundupplevelsen mer lik ett fysiskt kundmöte. Samtidigt räknar ett majoritet av de svarande med att många kunder fortsatt kommer att efterfråga fysiska möten på bankkontor.
60 procent uppger även att de främst kommer att använda AI för datainsamling och dataanalys.En lika stor andel uttrycker dock oro för hur persondata ska skyddas.