Visserligen kom Mannheimer Swartling ut som vinnare bland studenternas favoritarbetsgivare i årets företagsbarometer. Men affärsjuridiken som helhet går det allt sämre för.
“Affärsjuridik tappar i attraktivitet”
Mest läst i kategorin
Mannheimer Swartling toppar listan över studenternas mest attraktiva arbetsgivare 2019 när Universum gör sin årliga undersökning.
– Det är enormt glädjande. Vi är såklart oerhört glada och stolta över utmärkelsen, säger Jan Dernestam, managing partner på Mannheimer Swartling.
Det kan han gott vara. Särskilt med tanke att byrån är den enda advokatbyrå som kvalar in på tio-i-topplistan när juridikstudenterna listar de mest eftertraktade arbetsgivarna. Nästa byrå på listan är Vinge, på plats 11, och Familjens jurist på plats 12. Totalt finns bara fem advokatbyråer bland de 20 mest eftertraktade arbetsgivarna.
Istället är det myndigheter, organisationer och i viss mån bolag som lockar de framtida juristerna. Fler sätter Amnesty, Migrationsverket, Centrum för rättvisa och Kriminalvården före byråer som Settervalls och Roshier (se listan nedan).
– Så har det varit i flera år, säger Sighsten Dahl, arbetsgivarranking-specialist på Universum som gör undersökningen.
Enligt honom har affärsjuridiken förlorat i attraktivitet bland studenterna sedan 2013.
– Hela branschen med affärsjuridik tappar i attraktivitet, säger han.
Då jämför han både i relation till andra arbetsgivare och i relation till tidigare år.
– Det är ett problem. Ingen säger att det är svårt att rekrytera, men alla säger att de inte får den kompetens de vill ha. De flesta vill ha en större rekryteringsbas. Istället är det huggsexa om en allt mindre kaka varje år, säger Sighsten Dahl.
Vad beror det på att färre söker sig till affärsjuridiken?
Sighsten Dahl tror att en förklaring ligger i förutfattade meningar, prestige och kommunikation.
– Många av dessa företag har som policy att inte köpa reklam. Då blir medierapporteringen den enda informationskällan. Jag tror att det finns en bild av byråerna som inte är så rättvisande. De visar inte vilka de är.
Det leder till att differentieringen mellan bolagen blir låg, de framstår som en enda massa.
– Det är synd för jag tror inte att det gagnar dem. Det finns skillnader mellan olika byråer, men det syns inte så bra utåt.
Han tycker dock att branschens kommunikativa arbete har blivit något bättre, och lyfter fram Vinge och Cederquist som exempel på byråer som visar mer av vilka de är och inte bara vad de gör:
– Även om vi inte ser resultaten än.