Fogel & Partners är den lokala nischbyrå inom kommunikationsrådgivning vid transaktioner som har högst ranking i Mergermarkets lista.
2018 – ett framgångsår för Fogel & Partners
Mest läst i kategorin
Sju år efter uppstarten av boutiquebyrån för kommunikationsrådgivning kring transaktioner och börsnoteringar tycks varumärket Fogel & Partners ha satt sig på marknaden.
– 2018 var ett framgångsår för oss, säger Anders Fogel. När man börjar med en firma är det som att börja droppa vatten på en sten, till slut har man droppat tillräckligt mycket för att göra avtryck. Nu har vi en unik position i en strategisk nisch som vi är relativt ensamma om i Stockholmsmarknaden, säger han.
På Mergermarkets tio i topp-listor för PR-konsulter återfinns enbart två svenska firmanamn: Fogel & Partners och Hallvarsson & Halvarsson. Public affairs-byrån JKL finns med indirekt genom Kekst CNC, som toppar tio i topp-listan, både sett till antal affärer och till det samlade värdet av dessa. JKL ingår tillsammans med Kekst CNC i Publicis-gruppen.
Läs mer: Fogel & Partners och Hallvarsson & Halvarsson i topp tio
Övriga kommunikations- och PR-byråer som återfinns på Mergermarkets topplistor är utländska. Brunswick Group har ett Stockholmskontor (som Anders Fogel byggde upp) men de flesta av de utländska aktörerna opererar från London eller i något fall New York.
Fogel & Partners, som idag sysselsätter 12 personer var med i sex av de tio största Norden-affärerna förra året, med ABB:s försäljning av Power Grids till Hitachi som den största.
– Det stämmer att ABB:s transaktion var byråns största, men under 2018 var vi även rådgivare till bland andra Tele2 i förvärvet av ComHem samt till Vonovia i förvärvet av Victoria Park och till Capios styrelse vid budet från Ramsay Genéralé de Santé, säger Anders Fogel och tillägger:
– Och året har börjat bra där vi agerat rådgivare till Koenigsegg i samband med NEVS storinvestering som offentliggjordes i tisdags.
Under 2018 ingick Fogel & Partners ett strategiskt partnerskap med Finsbury och Hering Schuppener samt Glover Park Group. De preliminära tillväxtsiffrorna för företaget är drygt 25 procent då omsättningen ökade från 27 miljoner 2017 till 34 miljoner 2018. Resultatet för 2018 uppgick till cirka 12 miljoner.
Vad ligger bakom ert starka resultat?
– 2018 var ett väldigt aktivt transaktionsår som var bra inom både M&A och börsnoteringar. Jag tror att våra kunder uppskattar att vi är nischade med specialkunskaper som behövs när kommunikation är en strategisk fråga för styrelse och ledning med många och komplexa målgrupper.
Vad blir utmaningarna 2019?
– För vår nisch kommer det märkas att noteringsmarknaden kommer att ha en kraftig avmattning när börsen och makroläget är såpass turbulent. Däremot ser vi fortsatt bra aktivitet på M&A-marknaden i alla branscher då många företag ser över sina bolagsstrukturer. 2019 har börjat bra och vi räknar med att kunna behålla vår starka tillväxt.