Sverige är den fjärde viktigaste startup-marknaden i Europa och fintech som sektor står för 16 procent av Europas topp-1 000 främsta startups och scaleups, enligt en färsk rapport från McKinsey & Company.
200 miljoner euro och tio år – detta krävs för att bygga en unicorn
Mest läst i kategorin
Det finns sammanlagt 158 fintech-bolag bland de 1 000 mest framgångsrika startups och scaleups som grundats i Europa sedan 2000. Med 158 bolag är fintech den tredje viktigaste startup-sektorn i Europa, efter biotech och healthcare (med 243 bolag, motsvarande 24 procent av totalen) och B2B SaaS (180 bolag, 18 procent). Europa står samtidigt endast för 15 procent av världens så kallade unicorns, det vill säga startup-bolag med en värdering om minst 1 miljard dollar (i rapporten 1 miljard euro). Men tillväxten accelererar ”i en hastighet utan motstycke”, säger Tobias Strålin, partner på McKinsey & Company och medförfattare till en ny rapport om Europas mest framgångsrika startups och scaleups.
– Faktum är att Europas topp 1 000 nystartade företag i genomsnitt är värda 890 miljoner euro. Tillsammans har de fått över 140 miljarder euro i finansiering och sysselsätter nästan en halv miljon människor, säger han. Europeisk innovation är bättre än någonsin, och den kommer inte bara från en eller två superhubbar – de är spridda över hela regionen.
Han fortsätter:
– Det är spännande att se att Europas startup-scen växer och att företagen stannar i regionen. Och det är ju såklart bra att Sverige spelar en stark roll i detta. Sverige är ett av Europas fyra mest framgångsrika tech-länder för startups i absoluta termer.
Av Europas 100 bästa startups finns 64 i lilla Sverige, som därmed är det fjärde bästa land för startups, efter starkt dominerande Storbritannien (319), Tyskland (149) och Frankrike (143).
– Det betyder att vi är fjärde bäst i regionen på att fostra framgångsrika start-ups, trots att vi egentligen är ett litet land. Sett till befolkningsmängd är Sverige på plats 15. Jag tycker det är ett bra kvitto på kompetensen och styrkan i Sveriges ekosystem för start-ups, säger Tobias Strålin.
Sverige är allra starkast inom utveckling och distribuering av audiovisuellt innehåll, inklusive gaming och AR/VR-applikationer, något som McKinsey samlar under benämningen Media och Content.
Detta krävs för att bygga en unicorn
För många startups är den heliga graalen att uppnå unicorn-status. Men det kräver en hel del kapital och även tid för att komma dit. McKinsey uppskattar att steget från startup till unicorn kräver mellan 100-200 miljoner euro i finansiering och för 70-80 procent av de företag som lyckas med detta så tar det cirka tio år att få en värdering om 1 miljard euro.
Konsultbolaget har identifierat fyra olika strategier för att en startup ska nå framgång. Dessa är nätverkseffekter, skalbarhet, produkt (att ha en överlägsen produkt) samt deep tech-fokus.
Startups som väljer nätverk eller deep-tech som kärnstrategi tenderar att bli unicorn snabbare än de som väljer produkt eller skala.
Enligt McKinseys analys fokuserar fintech mest på produkt-delen, vilket är den väg som är minst kapitalintensiv, med ett kapitalbehov som uppskattas till i snitt cirka 145 miljoner euro. Det kan jämföras med att välja nätverksvägen som är den mest kapitalintensiva, enligt konsultbolaget, med ett kapitalbehov om i snitt 243 miljoner euro jämfört med i snitt 164 miljoner euro bland Europas topp-1 000 startups och scaleups. Startups som framgångsrikt väljer att fokusera på produktstrategin brukar bygga en överlägsen produkt för en mycket specifik användning innan det utökar produktportföljen.