Betalbolaget Klarnas kreditförluster har ökat med över 100 procent under årets nio första månader. Fram till slutet av september i år uppgick Klarnas totala kreditförluster till nästan 1,2 miljarder kronor.
1,2 miljarder kronor i kreditförluster för Klarna
Mest läst i kategorin
Resultatet på sista raden under årets nio första månader blev en förlust på 417 miljoner kronor, vilket går att jämföra med en vinst på 63 miljoner under motsvarande period 2018. Det uppger DI Digital med hänvisning till Klarnas delårsrapport.
”En växande kundbas, speciellt på nya marknader, påverkar våra kreditförluster temporärt. När andelen återkommande kunder växer, minskar kreditförlusterna”, skriver Klarna.
I rapporten skriver bolaget att deras kundanskaffning nu sker i en takt som motsvarar sex miljoner kunder på årsbasis.
Under förra veckan meddelade Klarna att företaget har nu över 190 000 handlare anslutna. 60 000 av dessa har tillkommit under året. Ökningstakten av nya handlare är 140 procent högre jämfört med helåret 2018, och tillväxten är som störst inom nyare vertikaler, som resor, hem och skönhet.
– Detaljhandeln genomgår en radikal förändring som drivs på av att konsumenterna förväntar sig mer öppenhet, flexibilitet och intuitiva tjänster som fokuserar på just deras behov när de shoppar. Klarna har nu över 190 000 handelspartners över hela världen som förstår att de för att vara konkurrenskraftiga och bygga lojalitet måste tänka på hela kundupplevelsen från början till slut, snarare än bara som en transaktion, sa Sebastian Siemiatkowski, grundare och vd på Klarna, i en skriftlig kommentar förra veckan.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.