“Vi strävar efter att skapa en feedbackkultur med ledare som inspirerar och coachar för att få våra medarbetare att hela tiden våga utmana och utvecklas och på så sätt få möjlighet att arbeta med nya intressanta uppdrag och kunder”. Det säger Maria Karlén, HR-direktör på KPMG i fjortonde delen av Realtids artikelserie om det aktuella rekryteringsläget hos revisons- och advokatbyråerna.
"100 av 300 nyanställda är revisorer"
HR-direktör Maria Karlén på KPMG kommenterar:
Hur många rekryterar ni i höst?
– Huvuddelen av de medarbetare vi rekryterar nu börjar sin anställning hösten 2018. Vår prognos är att nästa år anställa cirka 300 nya medarbetare varav cirka hälften är nyutexaminerade.
Hur många av dessa är revisorer?
– Cirka 100 av dessa är revisorer.
Till vilka områden rekryterar ni flest?
– Vi rekryterar främst till Revision och till vår rådgivningsverksamhet.
Hur gör ni för att locka medarbetare till er?
– Genom att hela tiden arbeta med att vara en attraktiv arbetsgivare. Vi har fokus på att ge alla en bra introduktion och goda möjligheter att utvecklas. Vi strävar efter att skapa en feedbackkultur med ledare som inspirerar och coachar för att få våra medarbetare att hela tiden våga utmana och utvecklas och på så sätt få möjlighet att arbeta med nya intressanta uppdrag och kunder. En kreativ, stimulerande och flexibel arbetsmiljö är en annan viktig byggsten för att attrahera topptalanger.
Är rekrytering en utmaning?
– Vårt starka arbetsgivarvarumärke hjälper oss i den tuffa konkurrensen om talangerna, vi får många bra sökanden. Vi arbetar förstås även med olika relationsskapande aktiviteter på universitet och högskolor i hela landet och erbjuder olika internship och praktikprogram. En mycket uppskattad och omtalad aktivitet är KPMG International Case Competition, där studenter får möjlighet att tävla mot toppstudenter i en av världens största casetävlingar.
Hur introducerar ni era nya medarbetare till KPMG?
– KPMG har lanserat ett nytt interaktivt koncept för introduktion av våra nyanställda. Konceptet, som går under namnet ”Onboarding”, innefattar tre steg: digital kommunikation vid anställning, välkommen till kontoret (första dagen på plats) samt en introduktionsdag. I Onboarding-sajten har vi samlat en mängd nyttig och trevlig information om KPMG. Den anställde kan logga in på sajten så snart HR-avdelningen mottagit ett påskrivet anställningsavtal. Eftersom vi i många fall anställer medarbetare långt innan de ska påbörja sin anställning har det uppkommit ett behov av att kommunicera i samband med att de skriver på sitt anställningskontrakt. Med Onboarding-sajten vill vi ge en inblick i vår kultur och bekräfta att den nyanställde gjort rätt som valt KPMG. Ambitionen är att sajten ska hjälpa oss att skapa goda ambassadörer. Onboarding-sajten är kopplad till vårt nyhetsflöde i sociala medier, vilket gör det enkelt för den nyanställde att hålla sig uppdaterad om KPMG. Filmer med blivande kollegor ger en bild av hur det är att jobba här. Sajten är lanserad i och med att alla nya som börjat i höst fått möjlighet att använda den.
Maria Karlén fortsätter:
– Andra steget i den nya processen är första tiden på jobbet. Närmaste chef har självklart fortfarande det yttersta ansvaret att se till att den nyanställde får en bra introduktion på KPMG. Vi stödjer detta genom att skicka en hälsning från företaget till alla ett par veckor innan anställningen börjar. Väl på plats finns i den nyanställdes mejl-box en interaktiv pdf. Det är en guide med viktig information och verktyg, hämtat från intranätet, som är bra att känna till och hitta redan från start. Tredje steget i processen är ett fysiskt möte där nyanställda får chansen att inspireras av våra företagsledare/seniora förebilder och träffa kollegor från alla delar av företaget. Det är en dag som vi grundar i berättelsen om KPMG. Hur vi jobbar mot visionen om att bli det självklara valet, vad vi står för, vad vi drivs av och vad vi är stolta över. Denna dag – som vi kallar Inspirationsdag – hålls en gång om året, som regel i september eftersom flest nyanställda börjar då.