Realtid

Bilchefen saknar laddplatser när fossilbränslebilar förbjuds

Anders Frick
Uppdaterad: 13 juli 2023Publicerad: 13 juli 2023

År 2035 blir det förbjudet att sälja bensin- och dieselbilar i EU, men för att samhället ska klara av omställningen behövs det bättre laddinfrastruktur och incitament som sänker tröskeln för elbilsköpare. Det säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden, till Realtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

EU har röstat igenom att inga nya bensin- och dieselbilar ska få säljas inom unionen från år 2035. Beslutet innebär samtidigt att hela fordonsbranschen kommer att behöva ställa om till el – något som inte är oproblematiskt, enligt Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.

– EU har fattat ett sådant beslut och det har vi välkomnat. Nu måste vi förbereda hela ekosystemet. Att det finns en laddinfrastruktur, att det finns en kundefterfrågan. För allt annat än nollemissionsfordon kommer att vara förbjudna, säger Mattias Bergman.

Vad är den största utmaningen i den här omställningen?
– Vi är tidigt i en omställning. Vi kommer att ha produkterna tillgängliga, men för att de ska efterfrågas så måste det finnas både laddinfrastruktur och incitament tills dess att de har nått rätt kalkyler. Politiken har ett ansvar med regelförenkling så att det byggs snabbare med laddinfrastruktur, men även vara med och sänka trösklarna så att det blir en större efterfrågan, säger han.

Vad kan det handla om för beslut som politikerna behöver fatta?
– En elbil kostar idag 100.000-200.000 kronor mer än en bensin- eller dieselbil. Du behöver ha någon form av incitament som sänker tröskeln. Sen kan man utforma det på olika sätt, säger han.

Mattias Bergman berättar även om det ”kryphål” för exempelvis sportbilar som lades in när EU-beslutet klubbades igenom:

– Grunden var nollemission, det vill säga batterielektiska och vätgas. Sedan gjorde man ett undantag för elektrobränslen, men då måste man också bevisa med sensorer att bilen bara kan tankas på elektrobränslen med en förbränningsmotor. Då kommer de också att vara tillåtna. Men jag tror inte att det kommer att ge så stor effekt eftersom elektrobränslen är relativt ineffektiva att omvandla energi till rörelse, vilket gör att de blir dyra i drivmedelskostnad. Så det kommer vara en liten nisch kanske för sportbilar, säger han.

Klicka här för att se hela intervjun, där Mattias Bergman även ger sin syn på konkurrensen från Kina.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS