Bedragarna tar till nya och mer avancerade metoder för att lura företag på pengar: "Kommer verkligen hamna i skottlinjen."
Bedragarnas nya offer: Företagets ekonomiansvariga
Mest läst i kategorin
Telefonbedrägerier, även kallat ”vishing”, är en av de snabbast växande bedrägerimetoderna, skriver Dagens Nyheter.
Upplägget går ut på att bedragarna ringer och utger sig för att vara exempelvis en bank eller myndighet, och lurar offret på pengar.
Under årets första sex månader ökade det med med 23 procent jämfört med samma period förra året, skriver Dagens Industri.
Påverkar personal
Brottsvinsterna har dock minskat jämfört med 2022-2023, vilket bland annat härleds till framgångsrika utredningar och att banker har kunnat identifiera suspekta transaktioner.
Samtidigt ökar riskerna med telefonbedrägerier som riktar sig mot företagare. Där finns det betydligt mer pengar att hämta för kriminella, jämfört med bedrägerier mot privatpersoner.
”De inriktar sig mot personer som hanterar ekonomin på företag för att påverka dem, för att på olika sätt få tillgång till inloggningar och liknande”, säger Björn Seeth, samordnare på polisens nationella bedrägericentrum, till Dagens Industri.
AI – bedragarnas nya verktyg
AI-utvecklingen, med fejkade röster och ansikten, gör det ännu svårare att skydda sig från den här sortens bedrägerier.
Seeth rekommenderar företag att skapa riktlinjer för att kunna verifiera vem som ringer.
”Företagen kommer verkligen hamna i skottlinjen när det gäller det här”, säger han.
Jan Olsson, kriminalkommissarie och verksamhetsutvecklare på Nationellt it-brottscentrum inom Noa, tror att klonade röster och särskilt deepfake kommer att ställa till stora bekymmer för företagen.
”Teknikerna med klonade röster och fullständig deepfake är i sin linda. Men ju längre tiden går, desto snabbare, billigare och mer lättillgänglig blir programvaran”, berättade han för Tidningen Näringslivet tidigare i år.
Experten: ”Den största risken”
I arbetet med att förhindra bedrägerier spelar företagens personal en mycket viktig roll, anser Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericentrum.
”Många företag inför avancerade lösenord, tvåfaktorsautentisering och andra tekniska hinder. Men den största risken sitter i den mänskliga faktorn – i den egna personalen”, har hon tidigare berättat för Dagens Industri.
Läs mer:
Nordiskt samarbete krävs mot bedrägerier och penningtvätt. Realtid
Målvaktsregister och blockering av Swish och Bank ID – så vill bankerna stoppa bedrägerier. Realtid