Bankerna sätter konsumenter i kläm av konkurrensrädsla

Taggar i artikeln

Debatt
Mats Persson Bergius, Sverige- och Norgechef för Lunar, samt ordförande för Swedish FinTech Association.Mats Persson Bergius, Sverige- och Norgechef för Lunar, samt ordförande för Swedish FinTech Association.
Bankernas brist på anpassning till ny teknik och konsumenternas nya förväntningar är ohållbar. Det skriver Mats Persson Bergius, Sverige- och Norgechef för Lunar, samt ordförande för Swedish FinTech Association.
Publicerad
Uppdaterad

Den digitala revolutionen har förändrat vårt sätt att leva och göra affärer i en rasande takt. Majoriteten av betalningar sker digitalt i Sverige, medan kontanter står för endast 1,5 procent av den totala mängden pengar. Idag finns endast 11,4 fysiska bankkontor per 100 000 invånare, vilket är i paritet med länder som Mexiko och Pakistan. Det skriver Mats Persson Bergius, Sverige- och Norgechef för Lunar, samt ordförande för Swedish FinTech Association.

Sverige, som är ledande inom digitala tjänster och ett av EU:s mest digitaliserade länder, har emellertid en banksektor som inte håller jämna steg med utvecklingen. Trots att svenska storbanker har skapat viktiga infrastrukturer som Swish och BankID, ligger de efter nordiska och europeiska kollegor.

Ett tydligt exempel på bristen på utveckling är det nyligen havererade P27 Nordic Payment, projektet för att skapa en gemensam betalningsinfrastruktur i Norden. Trots en budget på närmare 700 miljoner kronor strandade projektet. Möjligtvis på grund av storbankernas ovilja att samarbeta i rädsla för att förlora monopolet och bli utkonkurrerade av varandra och andra innovativa aktörer. Resultatet av haveriet blir nu att kunderna riskerar att stå utan moderna, säkra och effektiva betalningsalternativ.

I tillägg uppfyller Sveriges finansiella infrastruktur inte heller EU:s krav på spårbarhet mot penningtvätt och finansiell brottslighet. Dessutom har BankID, Sveriges vanligaste form av elektronisk legitimation, visat sig vara mycket sårbar för bedrägerier vilket underminerar förtroendet för hela betalningssektorn. Den bristande utvecklingen av BankID har lett till att Sverige är ett av få länder i EU som saknar en nationell digital ID-lösning av högsta klass; tillsammans med länder som Grekland, Cypern och Rumänien.

Annons

Bankernas brist på anpassning till ny teknik och konsumenternas nya förväntningar är ohållbar. Även om de flesta av oss inte märker av problemen med de gamla systemen i vardagen står vi inför en tid då kunderna kommer att kräva mer av sina banker. Denna insikt delas inte bara av fintechbranschen, utan även av Finansdepartementet som nyligen samlade storbankerna för att diskutera P27 och vägen framåt.

Det är synd att bankerna sätter konsumenter i kläm av konkurrensrädsla, och hindrar moderna betalningslösningar. Genom att hålla fast vid gamla system skapas problem och höga kostnader, samtidigt som nya aktörer hindras från att erbjuda innovation.

För att möta konsumenternas krav behöver bankvärlden omfamna förändring och inleda samarbeten med fler spelare. För medan de traditionella bankerna slösade bort miljontals kronor på P27, har vi skapat en robust betalningsinfrastruktur över Norden som erbjuder betalningar i realtid. En infrastruktur som vi nu öppnar upp för andra att ansluta sig till – och storbankerna får gärna ta oss i hand. Genom att främja samarbete, introducera nya idéer och avancerad teknik kan banksektorn växa dynamiskt och leverera de moderna, säkra och högeffektiva betalningslösningar som den digitala tidsåldern kräver.

Annons

Mats Persson Bergius
Sverigechef- och Norgechef för Lunar samt ordförande för Swedish FinTech Association

Annons