Den schweiziska storbanken UBS köp av konkurrenten Credit Suisse räddar inte bara många bankkunder utan stärker även bilden av UBS som en ansvarstagande bank. Det säger Eva Ossiansson, varumärkesexpert och universitetslektor på Handelshögskolan i Göteborg, till Realtid.
Varumärkesexperten: ”UBS stärker bilden som ansvarstagande bank”
Det kostar motsvarande drygt 21 miljarder svenska kronor för UBS att köpa krisbanken Credit Suisse. Trots att budet är dubbelt så stort som UBS första bud är det ändå bara en fjärdedel av det marknadsvärde som Credit Suisse hade när börsen stängde i fredags. Frågan är hur affären påverkar UBS varumärke?
– Credit Suisse är ett väletablerat och känt varumärke. Men i det här fallet kom det att handla om en ännu större fråga i slutändan, nämligen även hela landets ekonomi och rykte, säger Eva Ossiansson, varumärkesexpert på Handels i Göteborg.
Hon har tidigare poängterat för Realtid att varumärken är mycket viktiga i en värld där det finns alltmer snarlika produkter – något som är sant också i bankvärlden.
Schweiziska banker har ju tidigare i historien ansetts vara ”kassaskåpssäkra”; Hur är synen på dem idag?
– Det skydd som tidigare fanns gällande schweiziska banker och dess sekretess finns inte kvar. Gradvis har även således synen på vad de här bankerna står för kommit att förändras, inklusive deras förutsättningar att verka som banker, säger hon.
Vad tror du om UBS; Kommer deras varumärke att stärkas eller försvagas genom uppköpet av Credit Suisse?
– Uppköpet kan ses som en fråga om att rädda Schweiz varumärke som helhet och trovärdighet i varumärkeslöftet som en stabil bankstat. Därför får UBS varumärke ses utifrån den kontexten; det vill säga att uppköpet ämnar stärka och rädda anseendet där UBS blir en part, varför de stärker bilden som ansvarstagande bank, säger Eva Ossiansson.